dinsdag 11 april 2006

Sixth sense six sock

first sixsensesixsockHet wordt weer mooi en ik heb weer commentaar: ik had verwacht een wat 'hommeliger' effect te krijgen, door dit garen (Opal Brazil 5003) te combineren met deze steek. Het felle geel valt uit de toon bij de rest van de kleuren, en de hiel... Hij is heel makkelijk te maken en hij zit mooi, hij heeft géén gaatjes(!) bovendien. Maar ja, bij zo'n hiel ontbreekt dat handige spietje dat je bij de hiel met rechte flap wel krijgt, en ik heb nu dus maar net genoeg ruimte. Volgende keer dat ik deze hiel maak, combineer ik hem met extra steken voor een spie, zodat het nog beter past.
Uithalen en bij deze sok alvast zo doen? Neenee, zo zijn we niet getrouwd! Als het niet heel erg bitter nodig is, haal ik het niet uit.

6 opmerkingen:

nrrdgrrl zei

dus nu maar zien je in te houden terwijl je de tweede sok maakt?

ecritures zei

bij mij is de hak gelukkig wel ruim genoeg. Ik vind het echter zo vreemd dat die extra lengte door de hielflap er niet is. En inderdaad, als het iet absoluut nodig is dan ga ik ook helemaal niets uithalen. Ik vind dit laatste sixsox patroon trouwens wel erg saai: ik vind het wel leuk om een nieuwe hak en teen te leren. anders was ik hem denk ik, niet gaan breien.

José zei

Ja, het breit saai en het past maar net, dus het is een grensgeval. Maar de techniek van deze hiel, met omslagen bij de heen- en teruggaande toeren in de hiel, vind ik wel een openbaring. Wat ik met de teen doe, weet ik nog niet. Als ik zover ben zal ik nog eens lezen hoe hij is.

astridpersons zei

ik had deze hiel al eens eerder gebreid en het grote voordeel is dat er niet geminderd hoeft te worden bij de voet. Past die dan wel goed? zal de oplettende breister vragen (:o Mijn ervaring is dat je wel de sok in boordsteek moet breien anders wordt deze erg vierkant. Maar: het is echt de meest makkelijke manier om een hiel te breien. Succes met je sok: hij ziet er nu al fantastisch uit.

yvonnep zei

Allemachtig, er zijn verschillende soorten hielen (de eerste net een keer gedaan, echt nog niet onder de knie...:-)

Gabi zei

Hallo Jose, ik had hetzelfde probleem met de hiel. Heb hem toch maar uitgetrokken en opnieuw gebreid en eerst een mini- hielwand gebreid van 5 ribbels; hierlangs na het breien van de hiel 6 steken opgenomen en spietjes gebreid. Zit perfect.