dinsdag 25 april 2006

Veel erger kan het niet worden

Vanmiddag verzuchtte ik dat ik eigenlijk voor elk idee een extra dag in de week nodig heb. Want:
zwartbleswolclunforestwol

Er kwam een doos met twee soorten wol, niet helemaal recht van het schaap, maar wel helemaal onbewerkt. Gekregen van iemand van de Spingroep.
De poezen wisten niet goed wat ze hier nu weer van moesten denken, en ze bleven wel in de buurt, met opengesperde neusjes, maar sprongen nu eens niet in de doos. Die rook al bezet, zeker ;-)

Een paar stukken van beide kleuren heb ik een beetje gewassen. Mocht niet helemaal, van mijn handboek, anders gaat het vet er teveel uit. Het konijn vond het best, schaduw van een lap vol wol op zijn buitenhok. Natuurlijk was het nog niet helemaal droog toen ik me niet meer kon bedwingen en mijn spintol in de aanslag nam.
Twee keer donderde het ding op de grond, tot ik (eindelijk, ik heb het geval 25 jaar in de kast gehad) in de gaten kreeg dat de richting van wol op de spintol winden wat te maken heeft met de draairichting van de tol. Toen was het een eitje. Nou ja, de draad was natuurlijk veel onregelmatiger dan die van de gemiddelde Boliviaanse kleuter, maar het werd draad! En die draad ging op een bolletje.

spintol op schone wol

Waarna het eerste lapje van zelfgesponnen wol al snel een feit was.
Eigenlijk is dit niet de juiste volgorde. Je moet de gesponnen wol op een houten stoel doen en dan wassen, en dan weer op een houten stoel (die niet te vaak in de was mag worden gezet, haha) en dan op een bolletje draaien, en dan pas breien. Ouderwets boek hoor, er stond niks in over verven met limonade.

eerste lapjeMaar hierbij dus, als uitsmijter en belofte voor de toekomst (H. wil wel zo'n trui, ja, graag zelfs): Mijn Eerste Zelfgesponnenwollapje!
Het is intussen gewassen, nu de breinaalden nog ontvetten.

5 opmerkingen:

yvonnep zei

meid, wat een proces! Nog even en je hebt geen wolwinkel voor nodig en zetten we bestellingen bij jou! :-)

elske zei

Jose, wat een pret kun je toch ehbben met een beetje wol en een tol.
Ikzelf zit elke dag te genieten achter mijn spinnewiel en sta elke keer weer verbaasd van de creaties die ontstaan.
Verven met frisdrank............nee dat was er 25 jaar geleden niet.
Wel hevig stinkende pannen met suddernde uienschillen en allerlei soorten berm onkruid.
Groetjes en spin ze, Elske

astridpersons zei

jeetje jose, wat prachtig weer.
hoe zit dat eigenlijk met die limonade. In principe houd ik niet van knoeien met eten maar dit klinkt erg leuk.

José zei

Limonadeverven is een vorm van verven met voedingskleurstoffen waar al zuur bij zit (en suiker, maar die heb je voor het verven niet nodig). Misschien zit er ook wel echt vruchtensap door Koolaid, maar ik zou mijn hand daar niet voor in het vuur durven steken. Mijn experimenten met E-nummers hebben voor 100% wol al mooi resultaat opgeleverd (voor mix wat minder, tot nu toe), maar limonade schijnt ook heel mooi te kunnen worden. Een ingang in deze wereld: http://www.koolaiduk.com/index.php?cPath=31

mary's blog zei

Troost je . je bent niet de enigste die last heeft van dit soort verslavingen.
Hier zit er ook een.
Mooie wol is dat he?
Ik heb het ook besteld/gekregen.
Ria