woensdag 28 juni 2006

Heide groeit op zandgrond

klossen ongewassenHet Brabants Heideschaap komt voor in Brabant, op zandgrond. Goed zichtbaar als je spint met ongewassen wol: al is het schaap (donker)wit, de draad ziet er uit alsof het jarenlang gebruikt henneptouw is. Gelukkig verandert dat met een sopje: dan krijg je de (lichte) witte kleur weer terug, al meteen te zien als je een deel van de streng in het sop houdt.
Omgekeerd verven, er blijft veel (zand!) achter in het sop, de kleur verdwijnt uit de wol ;-)

streng droogtVandaag en gisteren heb ik flink doorgetrapt en twee klossen vol gesponnen. De eerste keer dat ik zo'n hoop achter elkaar maakte, ik leer het al! Dus om een groter tafeltje gehaspeld, en na het wassen paste dat niet meer. Opgehangen aan de droogmolen dan maar, met het tafeltje als gewicht. (Helaas, plaats niet opgeruimd voor het maken van de foto...)

Bestemming? Een kleinere versie van lady Eleanor, met sommige vlakjes gemaakt van andere proefspinsels. Denk ik. Eerst nog even wat andere draden bijspinnen, en een en ander verven, enne...

4 opmerkingen:

Ada zei

Heel erg mooi gesponnen zeg, mijn complimenten!!

Gea zei

waw,dat lijkt geweldig,
ik ben nog aan het broddelen(lijkt nog nergens op)

nrrdgrrl zei

o jee. eerst even een tafeltje gaan kopen voordat ik verder kan..?
(maar 't ziet er mooi uit!)

yvonnep zei

Wauw! Wat een prestatie...ik moet je nog vragen hoe ik wol moet wassen, maar dat doe ik wel na de vakantie.