zondag 4 juni 2006

Tiroler weelde

schaapscheren

Met een bruinverbrand gezicht en bruine armen kwam ik terug uit Zeeland, waar een dag kamperen en een schapenscheerdag zorgden voor een compleet vakantiegevoel. En wat krijg je als je als beginnende spinner ziet dat er schapen geschoren worden? Juist, behoefte aan een vacht. Omdat ik nog geen grijze had, heb ik speciaal op die kleur geshopt. Besteld zonder de schapen te zien, dus dat was een verrassing toen het Tiroler steenschaap eenmaal aan de beurt was voor het scheren: wat een groot beest! En wat een grote vacht!

Vandaag, thuis, buiten, heb ik het hele geval uitgespreid en grondiger bekeken, uitgeplozen en losgepeuterd. En een paar meter gesponnen, de draad gewassen en er een minilapje van gebreid. Nog wat stug, voor het volgende proefstuk haal ik de lange haren eruit, maar al redelijk acceptabel. Een van de websites over dit schaap vertelde dat de wol uitermate geschikt is voor kleding, omdat hij zo slijtvast is. Voorlopig vallen de gaten nog in de draad, voor het zelfs maar kleding is, dus ik oefen nog even verder.

buitenkant vachtbinnenkant vacht
wolonderdelenlapje

5 opmerkingen:

yvonnep zei

oh, José, geweldig! Heb je 'm nog zelf geschoren ook? Ik vind je een heldin.

José zei

Zeg, hee, wat denk jij nou! Die meneer op de foto is hem aan het scheren, dat is pas een held: meer dan 300 schapen deed hij, allemaal achter elkaar, en hij blééf vrolijk lachen.

Arja zei

iets heel anders: weet je dat je bolletjes wol bij wolhalla gewonnen hebt met je 13 paar babysokjes?

astridpersons zei

jose: gefeliciteerd met je schaap (je gaat de wol toch niet verven?) en met je wolhalla prijs!

José zei

@ Arja: Ja, zie boven!
@ Astrid: In principe hoef ik het niet te verven, want het wordt na het wassen wit met lichtgrijs en met zwarte draden (dat haar, he, dat haar!). Foto komt nog wel ;-)
Maar er is genoeg om ook te kunnen proberen hoe dit met verf uitpakt, dus een deel gaat beslist de pan in.