zaterdag 22 juli 2006

Net op tijd!

uit de zon"Vergeet niet te verven in de zon!", mailde Yvon op de verfgroep. Net op tijd deed ik gisteren het experiment: men neme een streng ongeverfde wol en een diepvrieszak met water en azijn. Laat de wol in die zak even weken, voeg dan paaseiverf toe. Ik had de verf al opgelost, wie weet wat er gebeurt als je er zo'n tabletje bijstopt en dan afwacht...
Omdat ik het wat te licht paars vond worden, deed ik er nog wat verf bij. Helaas, verkeerde pilletje: blauw. Ik besloot niet te veel te klotsen en te kijken of er een leuk kleurverloop zou optreden. Omdat het er zo veelbelovend uitzag heb ik een tweede zakje gevuld met groen en blauw, en dat heel voorzichtig af en toe gewenteld om duidelijke kleurafscheidingen te krijgen. Beide zakken hebben een aantal uren in de zon gelegen, op de resten van een zwart(!) surfboardje. Tegen de kook kwam het, makkelijk!
Jammer genoeg heb ik niet meer van die lichte strengen liggen, dus ik zal eens fluks bij gaan spinnen, voor als de zon weer terug is. Nu regent het namelijk, een klein beetje, dat mag nog wel even duren voor de frisheid en om de planten water te geven. Daarna doe ik dit experiment graag nog eens over!

De andere twee wollen op de foto: zwartbles met hindernissen (spinnewiel gesmeerd met drupje slaolie en loopt nu heel hard) en minimerino: dát is moeilijk!

4 opmerkingen:

Arja zei

en dan... spoelen maar! klinkt leuk en ook lekker simpel, misschien ga ik dit ook eens proberen. ondertussen moet ik ook nodig aan de slag met mijn Pebeo Setacolor Soleil, waarbij je stof verft of beschildert, en het dan met voorwerpen erop in de zon legt. in gedachten zie ik al leuke afdrukken van al mijn tuinplanten.

froukje zei

Wat een leuk idee! Ga ik ook doen!

zoetegoed zei

Erg goed gelukt! Ik vind de rechtse streng zo mooi, ik houd van turquoise.

Ada zei

Heel erg mooi geworden!