donderdag 13 juli 2006

Raadsel

vlucht met spoel vol Clun ForestOok jong en technisch bezoek blijft zich verbazen over mijn spinnewiel en wat daar allemaal mee kan. ("Goh, daar kun je uren naar kijken!")
En vanmiddag brak opeens een vraag naar buiten, waar we het antwoord niet op wisten: "Is dat zo'n ding waaraan Doornroosje...? Maar hoe kan dat dan?"

Ik herinner me dat ze zich prikte aan het spoeltje. Voor het gemak neem ik aan dat dat de klos is, maar hoe we ook zoeken, iets scherps zit daar niet aan. Ook niet aan de vlasstok, die ik er voor de inspectieronde maar even bij haal. De haakjes op de vlucht komen nog het dichtst in de buurt van een prikkend onderdeel, maar die zijn niet handig als ze heel scherp zijn.

Wie weet waaraan Doornroosje zich prikte?

13 opmerkingen:

Lies zei

Het was niet Doornroosje, die viel gewoon in slaap omdat de boze fee dat had getoverd.
Het was de -echte- moeder van Sneeuwwitje, die spon aan een ebbenhouten spinnewiel, zich prikte en bij het zien van haar bloed in de sneeuw vroeg om een kindje zo rood als bloed, zo wit als sneeuw en zo zwart als ebbenhout. (Kijk Walt Dusnie er maar op na)
Maar onwaarschijnlijk is het wel: een koningin die wol spint in de sneeuw, en zich dan prikt aan haar ebbenhouten spinnewiel.

Danielle zei

Ja maar, Doornroosje viel niet zomaar in slaap! Die viel in slaap omdat de 13e fee (die boze dus) niet uitgenodigd was op het feest en een toverspreuk had uitgesproken dat Doornroosje zich zou prikken aan een spinnewiel. Eigenlijk zou ze dan sterven, maar er was nog een fee die een wens over had en er "100 jaar slapen" van kon maken. Vervolgens moesten, op last van de koning, de vader van Doornroosje, alle spinnewielen in het hele land worden vernietigd. Barbaar.
Uiteindelijk kwam die boze fee, vermomd als oud vrouwtje-met-spinnewiel (pff, jong ding-met-spinnewiel was waarschijnlijk verdacht geweest) toch het kasteel binnen om Doornroosje te prikken. Naar mens.
Maar ik heb ook geen idee waar ze zich nou aan geprikt kan hebben! Ik dacht al dat het aan mijn hypermoderne (hum, 30 jaar oude ;-)) wieltje lag dat ik geen prikkende onderdelen kon vinden. En ik heb gezocht; ik heb me eerlijk gezegd precies hetzelfde afgevraagd :-)) Maarja, ik heb dan weer niet zo'n handig weblog waar ik deze vragen kwijt kan...
Kortom, hier heb je ook niks aan, maar ik ben wel reuze benieuwd naar de uitkomst van dit onderzoek!

José zei

O, sponnen ze bij Sneeuwwitje thuis ook? Zoek ik ook op, maar zeker niet bij Disney, want wat die allemaal van de sprookjes bakt moet je echt niet geloven.
Ik heb intussen in vier boeken het Doornroosje verhaal opgezocht. In eentje staat dat ze zich prikte aan een 'spindle', maar die zijn ook niet scherp. In eentje stond eenouderwets Frans spinnewiel (het sprookje is oorsprokelijk Frans), en in een van de verhalen was het niet de oude fee, maar een onschuldig oud mensje dat de kranten niet las en dus niet wist dat ze niet meer mocht spinnen, bij wie D. haar lot kon voltrekken.
Blijft over dat ze zich prikte aan het spoeltje, of haar hand uitstak en voor ze het wist gewond raakte.
Allebei nog niet het ultieme antwoord...

Danielle zei

Grappig, al die verschillende versies! Soms is ook jouw "onschuldig oud mensje" de vermomde boze fee die het kasteel is ingeslopen...
Misschien hadden ze in "Er was eens..." wel hele andere spinnewielen, met prikkels eraan. Als er zo al twee verhalen bovenkomen drijven waarin geprikt wordt aan een spinnewiel???

Berthi zei

Het was een oud spinnewiel met veel splinters en aan één van die splinters prikte doornroosje zich.

Berthi zei

Nog een toevoeging: (misschien al bekend?!)

De psychologische duiding van Doornroosje concentreert zich - hoe kan het ook anders? - op haar puberteit en haar ontluikende seksualiteit. Het verhaal gaat in essentie over de rijping van het jonge meisje, dat zich losmaakt van haar afhankelijke positie als kind, en zich voorbereidt op een onafhankelijk volwassen leven. De prik aan het spinnewiel, waarbij het bloed vloeit, staat voor de eerste menstruatie (de vader probeert de volwassenwording en menstruatie van zijn dochter tegen te houden door alle spinnewielen te laten verdwijnen). De honderdjarige slaap staat symbool voor het inactieve geestelijke zelfonderzoek van het pubermeisje. De doornenhaag staat symbool voor het afweren van kandidaat-vrijers. Pas als de ware vrijer haar benadert en het meisje zich geestelijk en lichamelijk rijp acht voor geslachtsgemeenschap, wordt hij niet afgeweerd maar toegelaten (de doornenhaag wijkt).

José zei

Berthi had het goed, helaas, want ik vind dat geen leuke oplossing, ik had liever iets minder braafs ;-)

Ik kreeg privé van Astrid ook (eerlijk gezegd: vlak voor Berthi postte...) een heel complete uitleg over de oplossing van Berthi (de tweede dan, die splinters komen uit de duim van Berthi, denk ik zo).
Astrid, mag ik hem hier neerzetten, of wil jij dat, of is dat niet netjes?

José zei

N.a.v. de mail van Astrid vond ik de link naar een stuk over Doornroosje, van het Meertensinstituut. Nieuwe vraag: Wat is een vlasnaald?

Kijk hier voor het hele verhaal:
http://tinyurl.com/g5e9p

nrrdgrrl zei

goh. bij het arriveren van mijn louet rees hier de vraag evenzeer, een paar maanden geleden. wij hadden bedacht dat een weefspoel misschien wel zo scherp kon zijn.
maar dat zagen we niet zo scherrp, begrijp ik nu.

Berthi zei

De tweede uitleg heb ik inderdaad van de site gehaald die jij geeft en die splinters komen ook van internet, maar waar ook weer.....

Arja zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Arja zei

grappig, ik vroeg me vanmiddag precies hetzelfde af!

Marina zei

Mijn spinnewiel heeft wel scherpe puntjes. Ik heb er geen verstand van. Ik erfde dit wiel en wil de losse onderdelen op de goede manier in elkaar zetten. Op zoek naar een afbeelding kwam ik de vraag over Doornroosje tegen. Er is een staaf van ongeveer 60 cm, in het midden wat dikker dan aan de kanten. Hij past rechtop in een gat. De staaf heeft scherpe, ijzeren uitsteekstels die in groepjes staan op diverse afstanden. Dia aan de bovenkant zijn klein en scherp.

Marina