woensdag 2 augustus 2006

Compostgaren

recht uit de composthoopLaatst kwam een kennis aan met vieze wol, uit een composthoop gered, waar ik toch mee aan de slag ging. Kennis vertelde dat het schaap waarschijnlijk crèmekleurige wol had, maar dat het een soort varken is: het loopt altijd in een zanderig weitje, zonder gras eigenlijk.
De boer die de vacht op de composthoop had gegooid was zo enthousiast toen hij hoorde dat ik er toch wat mee wilde proberen, dat hij zijn riek pakte en meer wol opgroef. Dat kwam dus zo, in een kunstmestzak, onverwachts bij mij aan.

schoon plukjeTja, ik ben nog een beginner, en ook nog zuinig opgevoed, dus ik gooi niet snel iets weg. Op zoek naar mogelijkheden vond ik zelfs ook schone stukjes in de zak. Aan dit plukje heb ik vóór de foto nog niks gedaan, dus ik zag dat het wel wol met mogelijkheden was. Toen ging het geheel in een emmer zout water met een schep Vanish, volgens Monique die het weten kan een snelle manier van wassen. Inderdaad: het schuimde de emmer uit en er kwam heel wat vuiligheid bovendrijven.
Daarna was de wol - in verhouding dan, natuurlijk - vrij schoon en zacht, al staat er op de vanishpot dat het niet geschikt is voor wol.

kruidengarenTijdens het kaarden en het spinnen vielen er gelukkig nog heel wat mosjes, grasjes en lindezaadjes uit, maar toch is het resultaat na het spinnen wel erg landelijk. Er zitten nog zoveel groenige frutseltjes in, dat het me sterk aan brandnetelkaas doet denken.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Haha geweldige beschrijving, brandnetelkaas! Het ziet er wel echt professioneel uit!!

groetjes, rineke

yvonnep zei

Het ziet er prachtig uit! Maar je hebt er wel een heleboel voor over.

José zei

De tweede zak heb ik intussen wel weggegooid. De gulle gever had om te beginnen al gezegd dat dat wel mocht, als ik er geen been in zag. En met al die wol die ik intussen heb, zonder al die viezigheid erin, was de stap niet meer zo groot. Ik leer bij ;-)

zoetegoed zei

zeker mooi wit geworden, maar die frutseltjes....brrrr....