vrijdag 4 augustus 2006

Kuddemelange

tien ouessants bij elkaarIk mag niet meer op marktplaats kijken, ik mag niet meer op marktplaats kijken, ik mag...
Toch gedaan, natuurlijk, dus gisteren om acht uur 's morgens had ik afgesproken met Hedwig, die schapen heeft en geen tijd om te spinnen. De schapen heb ik gezien, in de verte, en alle andere beesten van dichtbij. Ook dieren die geen wol geven, zijn leuk, dus ik weet nu weer zeker dat ik later, als ik groot ben, ook weer kippen wil, en dan met schapen en geiten erbij. Prachtig, zoals elk dier zijn eigen karakter heeft!

En ook vachten zijn allemaal verschillend. Ik ben me lelijk te buiten gegaan en heb ze alle tien meegenomen. Thuis meteen van allemaal een pluk afgescheurd en uitgeprobeerd. Zelfs vachten die dezelfde kleur hebben, zijn vaak heel verschillend: een spint lastig, een gaat als vanzelf, lijkt het soms wel.

Het resultaat van het experiment: een strengetje strepengaren (buitenste op de foto), gemaakt door steeds een pluk (ongekaard, gewoon recht uit de zak) te spinnen en dan een andere kleur te nemen, en een strengetje ouessanttweed (ligt in het midden), gemaakt door steeds een paar plukken bij elkaar te kaarden en daarna te spinnen. Allebei Navajo getwijnd, zodat de kleuren bij elkaar bleven.

Helemaal onvoorbereid was ik gelukkig niet op pad gegaan: Jannie van de yahoo-spingroep heeft al een databaasje opgezet, waarin we kunnen aangeven wat we willen ruilen of weggeven, dus ik kan ook nog uitdelen!

8 opmerkingen:

yvonnep zei

José, wat ga je er in 's hemelsnaam allemaal mee doen? Ga je een winkeltje openen?

José zei

Aan snuffelen, in knijpen, blij naar kijken en grijpen, allerlei mee uitproberen, allerlei van maken, ruilen (levert geen ruimte op), weggeven (levert wel ruimte op), en als ik vind dat ik kan spinnen: vast ook wel een winkeltje openen. Omdat ik vind dat ik het nog helemaal niet kan, en ook niet zo'n groot commercieel talent bezit, kan dat nog even duren.
Maar ik begin al wel een idee te krijgen van waar de mogelijke klanten zitten ;-)

Berthi zei

Tien vachten... hartstikke leuk voor je! Mij niet gezien!:)

astridpersons zei

ik ben meer een dataslaafje en wacht rustig af totdat databaasje besluit om mij ook te laten delen in deze prachtstrengen. Met name de gevarierde vindt slaafje erg mooi.

knittingajour zei

Daarom begin ik niet met spinnen...

Ik moet 320 worden om al mijn breiplannen uit te voeren (en mijn voorraad gaat ook mee tot mijn 100ste verjaardag).

José zei

@ Astrid: Weggeven van nog te spinnen wol, bedoel ik, hoewel de eerste twee strengen zelfgesponnen wol al weggeschonken zijn. Maar ik ben toch van plan er allereerst zelf veel van te gaan breien!

yvonnep zei

nou, commercieel wil ik je wel helpen hoor! Tegen die tijd. Nu eerst weer breien. :-)

Breien in Berkel e.o zei

Dat is iets wat ik ooit wel zou willen leren! Toch blij dat je je kans hebt gegrepen :-)