maandag 25 september 2006

Doorgedraaid

gekaarde wolIk vond het wat saai worden, al dat notenkleurige spul. Opeens bedacht ik dat wat er nu weer lag te drogen ongeveer de kleur had die mijn haar heeft als ik het hoognodig moet bijverven. Nou, dat gaat met wol natuurlijk ook! De halfdroge pluk ouwewijvenkleurige wol in de pan, een scheut tokokleurstof met azijn erbij en pruttelen maar. Daar komt dat mooie rood vandaan.
Er zat nog kleur in de pan toen die pluk klaar was, dus nog maar wat wol toegevoegd, en een scheutje tokogeel. Dat gaf oranjeachtig. De rest was al zoals je het hier ziet, al dan niet wegens de noten. (Die donkere had eerst wel veel meer hooi en stro.)

Gisteren eens even lekker met de kaardemolen gespeeld en nu heb ik dus haast een verhuisdoos vol met dit soort mooie rollen. Tijd om te gaan spinnen, als mijn tweede oorlogssok af is. Bijna, jaja, bijna...

4 opmerkingen:

yvonnep zei

Lekker fel rood, dat zeker. Ziet er nuttiger uit dan die sokkenoorlog. :-)

Rineke zei

tokokleuren??? Wat zijn dat? is dat voedselkleurstof of...?

(jammer genoeg geen toko te bekennen in DK)

- bedankt voor je kommentaar op mijn blog, trouwens. Wel zo lekker om het schaap te kennen waarvan je breit...!

José zei

Ja, het is gewoon voedingskleurstof uit een flesje uit de toko. Het werkt prima, maar ik heb er maar een paar kleuren van kunnen vinden in Tilburg (hier in Oisterwijk helemaal niks). Intussen heb ik ook 'echte' wolverf, in meer kleuren, maar die kieper ik niet zomaar op het oog in de zak met wol. Ik had nu even geen zin om precies te doen, dus heb ik geverfd 'op het heilig oog', zoals mijn opa die methode van doseren noemde ;-)

Irma zei

dat heilig oog van je werkt prima. En wanneer komt de kleur van de wol nou echt precies?