woensdag 20 september 2006

Een lang verhaal

Er is veel te vertellen, maar ik houd het kort, want ik wil aan de slag!
Eerst kreeg ik financieel een fijne verrassing, vorige week. Na 'lang' dubben (wel een paar dagen) bestelde ik de kaardemolen van Van der Have.
notengeverfde zwartkopwolDaarmee viel ik aan op de met noten geverfde zwartkopwol, die er meteen heel spinbaar begon uit te zien.
Toen keek ik toch nog op Marktplaats...




Ashford traditional SDDaar stond dit! Na een mailtje en een telefoontje ging ik met mijn doosje versgekaarde wol op weg om proef te spinnen, nadat ik voor de zekerheid vast langs de pinautomaat was geweest. Het moest tenslotte wel raar lopen, wilde ik dit moois niet willen kopen. Ik wist al dat het spinnewiel (een Ashford traditional) compleet met vier spoelen en een twijnrek was en dat de verkoper ook nog ergens een garenwinder had, die bij de koop inbegrepen zou zijn - hij moest alleen nog even gevonden worden. De verrassing was nog completer, want er was ook een molenhaspel en een parapluhaspel bij. En een niddy-noddy (???, kijk dan hier) met handig verstelbare bovenkant voor langere en kortere strengen.

Ook het meest belangrijke was dik in orde: het wiel spint fantastisch. Heel regelmatig, heel stil, je kunt er heel dun en heel dik mee spinnen en het kan op verschillende verhoudingen worden ingesteld. Nog veel te ontdekken dus.

bolletjes uit de winderDenk je dat ik nu niks anders meer doe dan spinnen? Mis!
Ik vermaak me, als een kind met een nieuwe doos kleurpotloden, fantastisch met het uitproberen van combinaties draadjes waar ik bolletjes van draai. Deze vijf hebben allemaal de grijsblauwe en de donkergroene draad gemeenschappelijk, en maar één ander draadje erin. Geweldig, dat geratel van de klossen op de pinnen van de haspelplank die bij het weefgetouw hoort, als ik de bolletjes draai! En het heeft nog nut ook, want de grote doos met klossen raakt zo ook iets leger.

Zo, we zijn weer bij, gauw terug naar mijn speelgoed :-D

12 opmerkingen:

gea zei

waw,het water loopt me in de mond bij het lezen van dat leuks,
ik vindt die wol ook zo''n geweldige kleur hebben
heeeeel veel plezier met je speelgoed

doei gea

nrrdgrrl zei

oooh die willikook! en dan nog die tijddraairing van hermione granger alstublieft.

Tijm zei

O Jozé wat geweldig!!!!!!!!!Wat fijn voor je dat je zo'n mooie aankoop hebt kunnen doen! Heel heel veelplezier ermee

salamander zei

wat goed om jezelf zo te verwennen:)
zelf ben ik (nog) niet zo ver om ook aan spinnen te denken.
nog meer werk, en ik heb al zo weinig tijd:s
veel succes ermee, en dat je veel wolletjes mag spinnen

Irma zei

Ik ben heeel benieuwd naar de resultaten

Rineke zei

super zeg! ik zag afgelopen zaterdag op een rommelmarktook een wiel en twijfelde eventjes. maar nee, we hebben er echt geen plaats voor. twas trouwens een oud kreng - lang niet zo mooi als die van jou. wat kun je dan genieten he als je zo scoort! en elke keer als je erachter zit.

Berthi zei

Prachtige aankoop. Veel succes er mee!

Joni zei

I only speak English, I hope you can read this. :)

The Sock Wars assasin/target list is up.

http://yarn-monkey.blogspot.com/

The dossiers didn't go out yet, so we need to help eachother out.

I am your assassin. I am asking Please for your mailing address...

I sent my information to my assasin already, in the spirit of fair play. :)

Joni zei

I forgot to say, you may comment on my blog, or write to me at either:

joniknits@msn.com

or

socksandcoffee@hotmail.com

Joni zei

Ik spreek slechts het Engels, hoop ik u dit kunt lezen:) De assasin/het doellijst van de Oorlogen van de Sok is omhoog. http://yarn-monkey.blogspot.com/ De dossiers gingen niet nog uit, zodat moeten wij eachother uit helpen. Ik ben uw moordenaar. Ik te vragen gelieve om uw postadres... Ik verzond mijn informatie reeds naar mijn assasin, in de geest van eerlijk spel:) Ik gebruik babelfish.altavista.com om dit te vertalen. Ik hoop het werkt!

socksandcoffee@hotmail.com

José zei

Ah, Joni, isn't Babelfish a source of humorous misunderstandings! But do not worry, I sent you my data and I'm casting on to finish the sock for my target before you fnish mine. Happy knitting!

yvonnep zei

Zelden zo'n beleefde moordenaar gezien :-) je zult wel weten wat je doet. Die kleuren zijn letterlijk schitterend en briljant!