vrijdag 15 september 2006

Eerste streepjes

weefgetouwHier is het dan, mijn weefgetouw, een ontluikende nieuwe grote liefde. Helemaal nieuw ook weer niet, trouwens. Zo'n 25 jaar geleden weefde ik al deze sjaal en een soort landschapje (even geen zin om daarvan en foto te gaan maken of zoeken). Die sjaal heb ik geweven op een heupweefgetouw van veel touwtjes, een paar latjes en een stukje karton. Dat bestond maar zo lang als nodig was voor de sjaal.
Met dit weefgetouw zal het wel heel anders gaan, want het is heel degelijk. Een tijd geleden gekregen, deze week eindelijk alle touwen en trappers op hun plek geknutseld en mijn eerste streepjes gemaakt. Dat was op zich niet moeilijk, want het werk dat de vorige eigenaresse opgezet had, was net begonnen en ik heb het expres laten zitten. Opzetten zonder dat je precies weet hoe de onderdelen werken, dat gaat namelijk niet.
streepjesIntussen weet ik dat ik het stuk dat klaar is niet te enthousiast moet oprollen, omdat het aanslaan dan niet meer lukt, dat ik de pedalen nog iets fijner moet afstellen en dat ik snap hoe dat moet met kepers en streepjes. (Het groen met paars, dat is mijn eerste stukje, de rest zat er al.) In theorie dan. En een beetje in de praktijk. Maar alle ideeën die nu komen opgeborreld, daar schrik ik wel van. Om nog maar te zwijgen van die boeken vol weefpatronen (waar je dan zelf weer varianten op kunt bedenken...).
Ach, had ik al eens gezegd dat ik niet voor één gat te vangen ben? Ik heb ook nog een vierschachts tafelgetouw staan, en een raam, en onderdelen voor een raam. Net als met breien zal het dus wel niet bij één werkje tegelijk onderhanden blijven.

Mocht iemand de veellaagige tijdruimte uitvinden, waarin je per tijdseenheid verschillende dingen tegelijk kunt doen, wil die zich dan bij mij melden?

6 opmerkingen:

1972Galadriel zei

Haha..tja dat heb je met zoveel interesses :) Als ik die veellaagige tijdruimte tegenkom (uitvinden zal ik m niet) stuur ik je wel een berichtje ;-)

Ada zei

Hoi Jose,

Wat geweldig om het weefgetouw in actie te zien. Ben blij dat je er zoveel plezier van hebt.

Groetjes Ada

brei zei

o wat leuk dat lijkt me ook wel wat om te weven,
maar ik schrik terug als ik dat getouw zie,daar snap ik niks van
maar je bent wel een bezige bij zeg,
kan me voorstellen dat je tijdgebrek hebt,
dat gaat mij net zo maar ik doe nog niet de helft van wat jij doet,
maar ik vindt het erg leuk om elke keer weer te lezen waar je nu weer mee bezig bent
ga zo door zou ik zeggen,
heel inspirerend!!

groeten Gea

Berthi zei

Inderdaad, waar haal jij de tijd vandaan om het allemaal te doen?
Wel prachtig om te zien wat je allemaal maakt!

marijke zei

hallo Jose,

ik ben op zoek blonde vachten van het Tiroler Steenschaap. via google kwam ik hier terecht.
Weet jij misschien een adres voor mij?
Mijn email is meken52@wanadoo.nl.
Hartelijk bedankt.
Marijke

yvonnep zei

Een veellagige tijdruimte...wil ik ook. Dat paars is prachtig.