dinsdag 24 oktober 2006

Keukenkleurtjes

klossen"Weef jij? Kom je dan een keer op de koffie, ik heb nog wat garen voor je!" Tegen zo'n uitnodiging zeg ik geen nee, dus ik bracht een gezellig bezoek aan een medekoorlid en kwam met kilo's wol thuis. Om te zien wat er mogelijk was met de minder kleurige soorten, maakte ik de pan weer klaar, draaide een streng beige en legde daar nog wat losse draadjes bij. Hup, alles in de groene soep!

weefwol groenAl begon het eerst allemaal hevig te kronkelen - weefwol is stevig door veel twist - het is toch mooi goedgekomen: het groen pakte goed en de wol was weer in zijn oorspronkelijke model te dwingen. Ik krijg visioenen van geweven tassen, bijvoorbeeld. Lekker stevig, makkelijk te vormen lappen, allerlei kleuren mogelijk zonder meteen al die kilo's te verven. Ja, de natuurkleuren zijn al mooi, en ik heb ook dieprood en warmbruin, maar een beetje eigen kleur toevoegen kan ik natuurlijk niet laten.



coburger en zwartkop, blauwVorige week ruilde ik anderhalve donkere Ouessantvacht tegen een grote doos Coburger fuchs. Die laatste was al schoon, grotendeels ook al gekaard zelfs. Dus een volle klos heb ik er al van gesponnen zoals hij was, en een van de matjes heb ik in de verfpan gestopt, samen met een bijna gelijke hoeveelheid Duitse zwartkop. 'Vieux bleu', heet deze kleur, en na die eerste twee kleuren (de achterste twee op de foto) heb ik nog een deel zwartkop met dezelfde kleur geverfd: eerst alles lichtblauw laten worden, toen een deel daarvan in de pan gelaten en meer verf en azijn toegevoegd. Hemels, nietwaar?

[bekenmodus]Mijn verhuisdoos met opschrift 'gekaarde wol' is intussen bijna vol [/bekenmodus]

2 opmerkingen:

astridpersons zei

ik geloof dat groen het goed doet deze maand in blogland. Ik ga daar volgende post aan wijden.

Tijm zei

Tijd niet geblogd. Druk met de Grolse wanten??