dinsdag 6 maart 2007

Damesdiscussie

Plafond, pas zelf gestuukt, niet damesachtig, wel lekker aanpoten! Daarna vielen de breinaalden gewoon uit mijn handen: te moe."LOVER, tijdschrift over feminisme, cultuur en wetenschap" stuurde, naar nu blijkt, twee dames naar de S'nB-dag, afgelopen november. Al geeft het colofon van de site aan dat ze discussies aanscherpen, lijkt het me dat ze toch vooral willen voorkomen dat uitgesleten paden dichtgroeien omdat ze niet meer gebruikt hoeven te worden. Foeifoeifoei als je wat ouder bent en rose sokjes wilt breien! En onze eigen zeer feministisch naar buiten tredende 'breidiva' Debbie vindt ook dat breien pas aanzien krijgt als het door mannen gedaan wordt. Ach jee, waar is mijn zeepkist? In de kachel beland, dacht ik, maar ik geloof dat ik maar eens een nieuwe moet timmeren!

Summary:
Lover, a Dutch feminist magazine, came to the conclusion that, alas, S'nB is not thAt feminist a movement.
So what!

10 opmerkingen:

Roos zei

ja t lijkt alsof ze ook niet zo doorhebben dat ze zichzelf tegenspreken. Eerst vinden ze t prachtig met gelijkgestemden direct in een gesprek over technieken en patronen verwikkeld te raken, even verderop is t niet politiek genoeg.
Ze citeren ‘In de jaren tachtig gingen feministen alles doen wat mannen doen. Nu doen we gewoon wat we willen, we hebben het recht onze eigen keuzes te maken.' maar 'Als feminisme niet meer is dan doen wat je wil en de enige politieke betekenis van breien in liefdadigheidsacties ligt, dan is dat toch niet helemaal waar wij naar op zoek waren.'. Terwijl die persoon die t over de liefdadigheidsacties had weer n man was die het breien juist los ziet van t feminisme. Oja, waarom was ik ook al weer niet lid van dergelijke organisaties? Haha. Misschien wordt het tijd dat deze dames ook hun eigen invulling gaan geven aan het begrip feminisme, en niet kijken hoe anderen dat beleven. Ik ben zelf net met n roze sok begonnen, maar dan voor mezelf.

Breien in Lansingerland zei

Ach ja....breien mag dan wel niet feministisch zijn in hun optiek, ontspannend is het wel. En als je daarnaast ook meeneemt dat de gebreide items vaak zeer lang gedragen worden is het relatief goedkoper dan fabriekskleding. Ik vind het jammer aan de andere kant, dat het nog steeds wordt geassocieerd met oude dametjes en roze sokjes. Daarmee slaan ze de plank finaal mis. (en ik haat roze trouwens) Het wordt wel hoog tijd dat scholen meer aandacht aan breien, haken en andere soorten handwerk gaan geven. Dan verdwijnt vanzelf het imago dat breien voor oudjes is. In ieder geval ben ik wel blij dat mijn kinderen het geleerd hebben!

Serena zei

Hmmmm ... wat een merkwaardig artikel ;-)

astridpersons zei

waarom heeft het pas status als mannen er mee beginnen? Ik dacht dat we die tijd achter de rug hadden. Ik heb nog wel een zeepkistje over...

Anoniem zei

Vraag één als er een journalist contact met mij opneemt om het over breien te hebben is vier van de 5 keer 'breien er ook mannen mee?', om vervolgens opgelucht te melden dat dát ze dat toch wel heel geweldig vinden en dat ze hem graag willen interviewen en fotograferen. Dat er een hok vol vrouwen zit die de prachtigste dingen maken, is dan allang niet meer van belang. Overigens is het dan voor die enkele man niet belangrijk hóe hij breit, maar het feit dat hij man is, is genoeg. Ook dit heb ik verteld aan de dames van Lover, maar mijn hele verhaal is gereduceerd tot een zinnetje over dat we maar gewoon moeten doen wat we lekker vinden..... Iets waar ik overigens volledig achter sta. Ik brei omdat ik het lekker vind, niet om me feministisch te kunnen uiten. Dat ik juist in deze omgeving voordurend tegen anti-feminstische zaken aanloop, heeft me alleen maar verbaasd, en waar ik het kan bestrijden, zal ik het zeker doen, maar uiteindelijk gaat het me om het breien. Iets wat ik nooit zo fanatiek vol zou doen als de liefde voor dit ambacht niet zo diep geworteld zou zijn bij mij. Vandaar...... toch maar gewoon lekker doorbreien!

O ja, ongeveer hetzelfde merk ik bij leeftijdsdiscrimatie. Is het ook niet veel geweldiger als een jong iemand breit dan een oudere? Moeten we het daar ook niet eens over hebben?

Anoniem zei

O ja, die vorige comment, dat was ik dus: Carla M! Groetjes!

Berthi zei

De discussie gaat op jouw weblog nog even door!
Toepasselijke foto heb je gekozen!:-)

yvonnep zei

He, wat heerlijk josé dat je dit schrijft (en ook trouwens Carla). Ik vond het zo'n vervelend artikel. Zo LOVER. Timmer nu maar geen zeepkist, ga maar lekker spinnen of breien. Zodra ik ideologisch wil breien roep ik de dames van LOVER wel.

Heksiina zei

Ja, ik ga naar buikdansen. Ook soms andere dansen.

Rineke zei

Inderdaad een beetje vreemd artikel.
roze sokjes breien is nou eenmaal best leuk. Feministisch zijn ook maar niet noodzakelijkerwijze tegelijk.