donderdag 26 april 2007

Als gebraden kapoenen...

Afgelopen zondag was het lammetjesdag op Hoeve de Mertel in Biezenmortel. Ik ben er even op bezoek geweest, heb een berg lammetjes geaaid en even bij het scheren gekeken, en ik ben (let op!) zonder wol naar huis gegaan. Maar zij was er ook, en ze kwam aan de weet dat dit de plaats is waar wol van allerlei schapen verzameld wordt en te krijgen is. Aiai, dat wordt oppassen volgende maand, anders groeit de garage meteen weer dicht!

I did not take any wool home from the visit to the farm a few kilometers from home, but later I heared they are collecting all kinds of wool there, temporarily...

Hoewel, uitkijken of niet, soms komen de gebraden hanen je gewoon de mond in gevlogen: dinsdag ging ik nietsvermoedend breien, stonden daar twee tassen vol wol op me te wachten! Van een niet-bestaand ras, het NLBS (NederLands Bont Schaap). De ideale vacht van dit soort is volgens de fokvereniging "Kort, krullend en aangesloten. Het donkere gedeelte dient zo dicht mogelijk bij de kleur zwart te komen. Te grote variatie in lengte tussen lichte en donkere wol is niet wenselijk." Hij is bovendien vetter dan een friteuse en hij spint als een speer. Die bonte stukken werken net als het inbreien van patroontjes: iedere keer denk ik dat ik stop als ik dit éne kleine stukje nog gedaan heb, zodat ik kan zien hoe het dan wordt. En dan gauw nog een pluk...

And this was a surprise present: two bags full of wool of the 'Dutch variegated sheep', a non-official breed with different colors, randomly scattered about the fleece.

2 opmerkingen:

Tijm zei

Wat goed dat je de verleiding kon weerstaan!

yvonnep zei

Ben reuze benieuwd. Ik zie het donderdag graag.