maandag 30 april 2007

Ontvet

Uiteindelijk was mijn spoel ongeveer vol met Nederlands bonte schapenwol. Toen de draad brak, of de pluk op was - wat vergeet een mens snel - heb ik het navajo getwijnd en de streng gewogen op mijn zeer onnauwkeurige brievenwegertje: ongeveer 100 gram. Toen voorzichtig gewassen, want die vorige wol was wel een heel ander soort, maar je weet maar nooit, en dat viltende gevoel wilde ik niet weer! Dat was vrijdagavond, en zaterdag ging ik al bijtijds weg, toen was de wol nog niet droog. Ik kon wel meteen zien dat het echt zwart-witte wol is, een mooie combinatie.
Zondagavond, toen ik terugkwam, was het goed droog. Toen bleek dat er na het wassen nog zo'n 65 gram over was. 35 procent eraf!

100 grams of unwashed wool --> about 65 grams of clean, fluffy, soft yarn!

Geen opmerkingen: