maandag 21 mei 2007

Waarheen? Help!

Ik ben bezig met de arch-shaped socks van Mean Girl. Hier en daar zit een vraagtekentje in de patroonbeschrijving, maar met wat creativiteit en smokkelbereidheid is daar goed uit te komen. Omdat ik benieuwd was hoe de bogen er in streeppatroon uit zouden zien, pakte ik een al een paar jaar in de kast liggend sokkengaren, een Meilenweit fun. Helaas zijn de streepjes nogal kort, zodat het effect niet spectaculair is. Bovendien had ik wel een paar steken meer kunnen opnemen bij de hiel, voor een wat ruimere wreef (maar volgens het patroon hoefde dat niet als je toch al geen gaatjes maakt, en zonder gaatjes opnemen kan ik intussen wel). En daarbij dan nog: ik brei met een cadeautje, bamboenaaldjes 2,5 mm van Opal. Schatjes zijn het, en ze waren een lieve verrassing, maar ze worden nooit mijn favorieten, want ze zijn stroever dan mijn metalen naalden en ze buigen een beetje tijdens het breien. Het is alsof je een spijker in hardboard probeert te slaan, zeg maar: teveel beweging om lekker door te werken. Maar we zetten door en komen tot de volgende ontdekking:

I'm knitting Mean Girl's arch-shaped socks. You really should pick up 18 st. after the heel, even if you do not have holes normally. This gives a more comfortable instep. (Would have given me a more...)

Als je met de bogen op de bovenvoet ongeveer bij elkaar bent, stop je met vormen en ga je gewoon in de rondte verder. Ik ben zeer benieuwd hoe dat gaat aflopen, want nu is de zool veel langer dan de bovenkant van de voet.
Het patroon toont een foto met de 'star toe of four points' uit 'Knitting Vintage Socks' van Nancy Bush, maar de ontwerpster is wel zo wijs die tekst niet over te typen. Ik heb dat boek niet, iemand onder de lezers misschien, om me op weg te helpen?

Now for the toe. You can see that, after the shaping, the sole is longer and the upper foot is shorter. How to adjust a nice and fitting toe, without Nancy Bush' 'Knitting Vintage Socks' at hand?

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi José,

Je boft, ik heb 't boek. Ik breng 't morgenavond mee,ok?
Ik vind 't een heel leuk patroon!
Groet,
Astid

Tijm zei

Spannend zo'n patroon waarvan je niet weet of het klopt!
Ik zeer bij die bamboepennen, wil niet meer zonder. Ben juist blij dat ze doorbuigen en 'meedeinen' .

Breien in Lansingerland zei

Ben benieuwd naar het eindresultaat. :-) Heb zelf wat sokkenwol besteld - mijn echtgenoot heeft gevraagd of ik een paar voor hem wil breien. :-), ik ga dus binnenkort met Trekking XXL aan de gang.
Ik heb helaas geen ervaring met bamboe naaldjes...maar wat niet is kan nog komen.

Serena zei

Ook ik heb wat creativiteit en smokkelen losgelaten op het patroon om goed uit te komen. De bovenkant is inderdaad langer als de onderkant, met het breien van het rechte stukje voor de teen komt het wel weer iets meer in evenwicht. De star toe lost het niet op, voor de pasvorm maakt het bij mij echter geen verschil, de sokken zitten heerlijk.

José zei

@ Astrid A: fijn dat je het boek meebrengt, ik wil graag naar die teen kijken!
@ Astrid P: misschien weet Wolhalla meer over de naaldjes?
@ Serena: aan de voet lijkt het al meer op een passende sok, inderdaad, maar ik wil ook graag die sterrenteen zien!

Rineke zei

Goh ik heb dat patroon maar es bekeken wat een geweldig interesante sok!
Alweer iets wat ik (zou) moet(en) breien. Er komt nooit een eind aan.

yvonnep zei

Ha, je hebt het al via Astrid. Anders was ik het vanavond voor je gaan scannen.
Wel een interessante sok. En ik vind het garen wel erg leuk!
Het klopt dat de naaldjes buigen, maar dat doet bij mij alles....en ze komen inderdaad via wolhalla. Je kunt ze altijd nog reserveren voor het tenenwerk, want het scheelt aanmerkelijk in het gepruts daar aan die top met steeds minder steken.

Annita zei

Ik heb die sok pas ook gebreid:
http://zijmaakthet.web-log.nl/zij_maakt_het/2007/05/truitje_af.html Maar alleen wel met een andere hiel. Ze zijn inmiddels af en ze zitten geweldig: De voorvoet heeft veel ruimte en verder sluiten ze mooi aan.

le chat qui coud zei

i ben pas aan socks te leren breien! niet gemakelijk voor mij lol

groentjes van belgie!!!!