dinsdag 26 juni 2007

100 gram

Het regent momenteel zo vaak, dat de regenton steeds weer vol genoeg is om nog een vacht te wassen. Deze zwarte draad komt uit de eerste ouessantvacht van dit jaar, de volgende twee liggen gewassen te wachten om gekaard te worden, een witte vacht ligt in de regen in de cementkuip op een laatste spoeling te wachten (als het zo dadelijk even droog is, dan...)
De roserode kempisch heideschaappluis die laatst door de poes zo grondig is getest op zachtheid en warmte, spon mooi op tot een in kleur verlopende draad. De zwarte ouessant vloog ook het spinnewiel in, zodat ik al snel weer aan het dubben sloeg: samen twijnen, of apart? Je ziet wat het geworden is.
Om een klos vrij te krijgen, twijnde ik eerst een restje zwartkop met de ouessant. Resultaat: 44 meter heel zachte zwartwitmix. Toen het rood met het zwart, waarbij bleek dat ik meer rood had dan ik dacht. Na de 195 meter roodzwart was er dus nog genoeg over om 35 meter roodwit te mixen. Alles in het hete sop gemikt, snel toch nog een scheut azijn in het rose spoelwater, tussen de buien door gecentrifugeerd (Hoezo? De centrifuge woont in de garage en ik zet hem even buiten als hij aan het werk moet. Vandaar.) En voila, alweer drie knijpkluwens in mijn voorraad. Vanmorgen waren ze droog en heb ik ze naast een paar andere gehouden. Wat een combinatiemogelijkheden. Ooit vinden ze een bestemming, vast!

Because it is raining every day, I have enough rainwater to wash my fleece in. That is why one is ready and I started spinning with it (the black ouessant in the picture), two are waiting to be carded and one is soaking outside.
I plied the newly spun black ouessant with white german blackhead and with pink-red-dyed kempisch heideschaap. Leftover red was plied with some white from the same sheep.
I always doubt, while spinning, what to do with the yarn under hand: ply it with a totally different color, or let it twist around itself to get more out of the color. I'll do the latter again, later, there is still some wool waiting to be processed!

5 opmerkingen:

yvonnep zei

Meid, het ziet er prachtig uit, maar je moet je suf breien straks! Of eindelijk die webwinkel?

Roos zei

Ik vind t zo fijn, je blog lezen. Dan heb ik zelf weer inspiratie om te spinnen! Al die mooie garens en wolletjes

Tijm zei

Even een vraag.Ga je alle aanwijzingen van de Mysterie stole 3 vertalen?? Want dan wacht ik daar op.

Tijm zei

Ha Jozé,

Wat een snelle reactie.

Wat sneu voor je, dat ze je niet meer nodig had.. Is het geen misverstand??
Ben benieuwd wie het nu gaat doen.
Ik zal eerst een proeflapje maken want de kralen kon ik nog niet krijgen en
die wil ik wel graag gebruiken. Heb je eerder mee gedaan??

Vr.gr.Tijm

José zei

Voor de meelezers: dit gaat over de mysterystole, de knitalong van een paar posts geleden (13 juni).
Ik heb de eerste vijf of zes instructiemails daarover vertaald, maar blijkbaar hadden ze die (vrijwillige) klus aan iemand anders beloofd, en dat las ik vanmorgen in een mail van de organisatie.
En nee, ik kende dit niet, maar vond het via FlickR. Ik heb ook geen kralen, hoopte dat ik ze nog niet nodig zou hebben en ga het nu zonder doen. Dat schijnt geen 'onaf' effect te hebben, dus ik ben wel benieuwd.
Morgen of overmorgen een plaatje van hoe het wordt...