donderdag 14 juni 2007

Geuren en kleuren

Gisteren kreeg ik opnieuw een vacht van een Kempisch heideschaap. Reden om de sjaal en de wanten die van de wol van dat schaap gemaakt zijn, aan de schapenmama te geven, die daar erg blij mee was. En de dag daarvoor verfde ik voor de gelegenheid vast een flink stuk van de vacht van vorig jaar, met Kool Aid en tokolimonade. Een zoete walm ('no sugar added', maar toch...) vulde het hele huis en het resultaat leek wel een psychedelische suikerspin.

Because I received a new fleece of the 'kempisch heideschaap', I dyed a part of last year's fleece with Kool Aid and other lemonade. (Ew, that smell!!!)

Tijdens het spinnen zag het er al wat netter uit.

This is how it looked on the wheel.





Een spoel gekleurd twijnen met een spoel wit, dat past zelfs niet meer op de spoel van het andere spinnewiel (heb ik dan toch ook nog een spinnewiel met grotere klossen nodig? ;-) )
Het effect is wel heel anders dan wat ik in gedachten had toen ik met de limonade begon te knoeien.

I plied the dyed single with a white one, the result did not fit on the bobbin any more (I wonder why...) and it looks, well, different from what I had in mind when I started messing up the kitchen.

Anyways: ik heb nu ongeveer 285 of 385 (grrr, ik heb geteld, maar ik ben behoorlijk cijferblind, en ik heb het niet opgeschreven) meter heel zachte in kleur verlopende heideschaapwol. Flink gewassen, dus die vreselijke lucht is er gelukkig helemaal af.

The result: a lot of soft, irregular yarn (in shape and in color), washed and rinsed thoroughly, and therefore smelling OK.

11 opmerkingen:

Tijm zei

Prachtig!! Ik blijf vol bewondering naar dat spinnen kijken.
Voor mij word de drempel daardoor steeds hoger om er ook mee te beginnen (dom natuurlijk, gewoon doen, ik weeet het).
Leuk dat de eigenaresse van het schaap nu weer een eindproduct terug heeft van de wol welke ze weggegeven heeft. Doet me denken aan het boek van Anneke Beslow "Pelle's nieuwe kleren" .

Bert(ie) zei

jee, wat een mooi garen is dat geworden!

Irma zei

Ik ben dol op suikerspinnen!

serena zei

Ik vind het keer op keer leuk om te zien wat je op het spinnewiel maakt en vervolgens breit. Inspirerend voor een beginnend spinster.

Bij de foto van de geverfde wol krijg ik spontaan kiespijn van de zoete indrukken, ik ruik, zie en voel het al helemaal :-) Zo getwijnd met het wit is het een mooi garen geworden.

astrid zei

weer hardstikke mooi: wordt het niet eens tijd voor een "josé's garenwinkel"?

astrid zei

oh, wat mooooi! En ik ben helemaal weg van de suikerspinfoto; lijkt me leuk om af te drukken en als kaart te gebruiken. Succes verzekerd!
Groet,
Astrid A.

Roos zei

haha dat heb ik nou ook altijd, dat mn garen niet meer op de klos past.

1972Galadriel zei

Ondanks dat ik niet kan breien..vind ik het heerlijk om hier stukjes over te lezen :)

knittingajour zei

Prachtig garen, en idd wil je niet gaan verkopen?
Spinnen is toch wel iets magisch. Volgens mij moet ik er toch ooit ook mee gaan beginnen..

yvonnep zei

Dit ziet er fantastisch uit José! Is er binnenkort niet een Etsy's te maken met Nederlands materiaal?

Geert zei

Héél mooi om te zien allemaal, waar ik benieuwd naar ben is deze wol niet te grof om een sjaal van te breien, ik bedoel gaat dit niet kriebelen en jeuken van die heideschapen??