woensdag 11 juli 2007

Geschoren

ouessants in KaatsheuvelTerwijl maandagochtend een groot deel van Nederland gebukt ging onder waterhozen en hevige regen, zodat de wegen werden afgezet en de reddingsdiensten paraat stonden, scheen hier het zonnetje en was het ideaal weer om de schapen die hun jas nog aan hadden, eens onder handen te nemen. Deze keer stond ik aan de goede kant van het hek: ik mocht helpen :-D
"Doe maar iets aan dat vuil mag worden", was het advies. Want zo'n wollen kussen, dat geeft af!
Wat mooi is dat scheren toch. Je knijpt de achterkant van een schaap vast tussen je benen (voor zover mogelijk, het veert nogal met al die wol) en grijpt aan de voorkant ook een flinke pluk. Dan blijft het schaap op zijn plaats en kan de scheerster haar werk doen. Al snel zie je dan zo'n heel zacht dun nekje tevoorschijn komen, dat hou je vast als de rest van de voorkant geschoren wordt.
Voor het scheren van de achterkant draaiden we het schaap om, dus met het kopje naar me toe. Aangezien schapen herkauwers zijn, is er heel wat in mijn kruis geboerd die ochtend ;-)
Nu staan er weer een paar extra zakken in de garage, ik zal me bepaald niet vervelen!

I helped shaving a few sheep last Monday, and I loved it. You hold them tightly (by the fleece) and see them stepping out of their giant coats in a few minutes, changing from bulging cushions into soft and lean pets :-)

5 opmerkingen:

serena zei

Wat gaaf José, dat je nu ook al het assisteren bij het scheren bent. Zo'n boerend schaap tussen je benen lijkt me toch een heel apart gevoel ;-)

yvonnep zei

Ik kan mijn opmerkingen bij je vorige log wel in de herhaling gooien: Ik vind je een heldin.

astrid zei

gadver: een boerend schaap! Je gaat echt grenzen over josé.
(ik bleek overigens toch een parkeerbon te hebben: 45 euri!God straft meteen: voor het vergeten van je bloemen.
Maar goed, daar heb ik dan ook een fantastische voorraad lappies voor.

la Silvia zei

Wow, volgens mij moet je best wel kracht hebben om zo'n beestje in het gareel te houden, wel heel stoer hoor!

José zei

Voor zulke kleine schapen (ouessants horen bij de kleine soorten) hoef je geen heldin te zijn, hoor, en ook niet echt sterk. Bovendien eten schapen geen vlees en hebben ze niet zo heel veel tanden ;-)