vrijdag 31 augustus 2007

Heen en weer

Het jeukte en kriebelde al een hele tijd, maar ik was zo verstandig geweest het grote weefgetouw dicht te binden. Uiteindelijk ontstond er een stuwmeer van ideeën in mijn hoofd en toen ik weer eens wat ruimte gemaakt had in mijn wolkamer heb ik toch maar toegegeven, het touwtje doorgeknipt en het weefgetouw uitgeklapt. Met wat er nog aan schering op zit, kan ik nog even vooruit. Maar niet lang, als het zo doorgaat, weven gaat snel!
Eerst heb ik een stuk van ongeveer 50 of 60 centimeter afgemaakt bovenop wat er aan begin op het getouw zat, van de vorige eigenaar. Een deel daarvan zie je onderop de foto, groen, paars en rood. De rest zit op de rol, aan de achterkant van het beeld ;-)

Daarna een stukje schering vrijgelaten (latjes ertussen gestopt) en begonnen met de streng die ik voor mijn verjaardag van haar gekregen heb. Een rechthoekige lap voor een tas, voor mijn eigen lol met een aantal verschillende bindingen getrapt (voor de liefhebber: 4 schachten, 1-2-3-4 ingeregen). Iets te enthousiast heb ik aan de bovenkant (is het andere, onzichtbare stuk van de lap) een klepje over de helft van de breedte bedacht, maar daarvoor was ik eigenlijk net te laat (garen op), dus dat is wat kort geworden. Hoe ik dat ga oplossen, zien jullie later.

I released my loom, which had been sitting trussed up for ages, waiting for my flood of ideas to be set free. Two days ago I let it go, now I have the first two pieces ready, still on the warp. One has no destination yet, the one I made from her yarn will be a bag, in due time (but soon, I think ;-)

4 opmerkingen:

Tijm zei

Ook al zo leuk om te doen: WEVEN.

Rineke zei

geweldig zeg, ook al weven. bij mij zal dat er niet van komen, tenzij op een kartonnetje - wij hebben geen plaats voor een weefgetouw (moest al flink opruimen voor het spinnewiel). Moet ik daar rouwig om zijn? Benieuwd hoe 't verder gaat!

Niek zei

Weven fascineert me al vanaf kleins af aan. zeker met een echt getouw. het ritmisch heen en weer gaan van de klos afgewisseld met het indrukken van voetpedalen, heeft bijna iets weg van piano spelen. En aangezien ik een mega sjaal/das fettish heb, moet ik er mischien toch eens aan geloven. eerst maar eens kijken of ik ergens mag proefweven, om te kijken of ik het echt leuk vind voordat ik heel veel euro's aan een weefgetouw uitgeef. en dan proberen een iest kleiner model te vinden. ik heb wel ruimte hier, maar moet mischein even man overtuigen. maar je lapje ziet er super uit! ben gek op paars en rood. anyway, een vraagje. moet je weven met speciale weefgaren, of kun je ook eens gek doen en je brei stash erin gooien?

greetz, Niek

José zei

Intussen zit het volgende stukje er al op, nog steeds met dezelfde schering. En dat volgend estukje is met garen van onbekende kwaliteit, uit een doos van e-bay. In principe kun je met alles (repen stof, ongewassen schaap, zijde, plastic zakken, speciaal weefgaren) weven, als de schering maar sterk genoeg is om de boel niet te laten scheuren bij het aandraaien ;-)