donderdag 9 augustus 2007

Vleugelaanzet

vleugelaanzetMS3 krijgt een vleugel, bij wijze van spreken. Er waren deelnemers die daar zo van schrokken, dat ze alles meteen wilden gaan uittrekken, maar daar heb ik geen zin in, en bovendien heb ik niks tegen vleugels. Wat we nu doen is in een soort verenpatroon breien, en met verkorte toeren (eigenlijk steeds langere toeren, weer) verder breien. Die vleugel wordt dus dwars, maar de rand van de sjaal blijft recht, of wordt dat wel weer na grondig in model dwingen met spelden en stoomstrijkijzer, later.

Waarom is dit nu geen Zwanenmeer, maar wel een Odysseia? Ik heb het vanmorgen snel even op Ravelry (jawel, jawel, ik zit op Ravelry!) gezet, maar hier moet het eigenlijk staan:
Allereerst begint het ding met een punt. Dat is de boeg van het schip van onze held. Die twee gaatjespunten zijn de zeilen, met daartussen zichtbaar de wolkenlucht. of het zijn Scilla en Charybdis, met kolkend water ertussen, wat je wilt. Langs de rand van het geheel golft water, want de reis was lang. In de punt, vlak onder de zeilen, loert het ene oog van Polyphemos (die voor de gelegenheid een krullenkop heeft).
Die 1968 bloemetjes (volgens de ontwerpster zijn het kattenpootjes en horen die bij het Zwanemeer, omdat daar een dans in voorkomt, waar een pas in voorkomt, die 'kattenpootjes' heet) zijn natuurlijk lotusbloemetjes. Niet duizendbladig, dat is te lastig breien. Van de vleugel dacht ik eerst dat die de vogel Rok voorstelde, maar die zit in een ander verhaal (dat hier wel op lijkt). Dit zijn natuurlijk de Sirenen!
Wat er morgen komt, weet ik nog niet (een hond? vast niet.), maar het einde is gerond: de boezem van Penelope, vanzelfsprekend, waarheen de zeeman na zijn lange en uitputtende reis terugkeert ;-)

Kijk, gaatjes interpreteren, iedereen kan het!

Why is MS3 the Odysseia? I will tell you:
See the waves around the edges? See one-eyed Polyphemos peeking out from the starting point? Which represents the bow of our heroes' ship, of course. The two trellisses are the sails, you can see clouds in the air between them. (Or they are scylla and Charybdis, with water roaring between them.) The little flowers are lotuses. We all know what they meant to the mighty sailor. The wing is not that of a swan, but of the giant bird that took Ulysses into the air. Oops, no, wrong story! Sirens. I do not yet know what will be in clue 6, but the stole will end in a curve. Meaning Ulysses is returning to the bosom of his beloved Penelope, of course.

Knit and read your own holes, dear knitters, and have fun!

7 opmerkingen:

Tijm zei

Nog steeds leuk hé!
Ik had gisteravond even de ppp in want ik kwam niet uit met de vleugel en kon echt niet vinden waar ik de fout in ben gegaan. Steeds ging het goed en was het eigenlijk een makkie: gewoon patroon na breien. Maar als er dan even een steekje anders is of een lusje mee gebreid wordt wat niet de bedoeling is, nou, dan zwaait er wat. Ben nu weer op het goede spoor.
Leuk ook dat de ontwerpster ons de mogelijkheid gaf om een symetrische stola te maken.Goed voor de mensen die door geloofsovertuigingen moeite hebben met het onderwerp.
Ik ben blij dat ik de uitdaging ben aangegaan.
Jij ook?

froukje zei

Ben nog lang zo ver niet....vanwege die moeilijke discussie over geloof en zo een tijdelijke dip gehad en nu weer door.....Ik dacht dat het een 1000 en 1 nacht thema zou worden (vanwege jouw vogel Rok en Sheherezade) maar het zwanenmeer, waarom ook niet...
Maar je hebt gelijk, het is errug leuk om te doen!

yvonnep zei

oh, oh, oh, Amerikanen en Frans... Inderdaad, in het Zwanenmeer is er een stukje dat wordt gedanst door de vier kleine zwaantjes. Een bijzonder ingewikkeld dansje trouwens, waar de zwaantjes elkaar voortdurend vast moeten houden. Daarin zit de 'pas de chat' en dat is een kattensprongetje. Ik duik even joetjoep op:
http://www.youtube.com/watch?v=lMhfhmvHAWA
Ik hoop dat het werkt, anders moet je in joetjoep 'Pas de chat' doen, dan krijg je 'm meteen :-)
Het heeft dus niets met de pootafdrukken te maken, maar met sprongetjes. Geef maar door aan de dames.

brigitte zei

Dit klinkt eigenlijk leuker dan het Zwanenmeer.

gea zei

heeeeeeeeee??
ik maak de stole ook,
kun je nagaan hoe slecht mijn engels is
heb er niks van mee gekregen dat er geschrokken mensen waren
en je uitleg is ook nieuw voor me hahahaha
mag ik het kopieren??
dan weet ik tenminste waar mijn stole over gaat hahaha
maar het is leuk breien dat snap ik tenminste

nrrdgrrl zei

ah, nu weet ik weer waarom ik niet meedoe :) hier ben ik te simpel voor!

astrid zei

sjesus.