zaterdag 13 oktober 2007

Gevechten

kabeltaskabelzijkantkabelinterieur

Alle grote designers komen dit jaar opeens met grote gebreide gekabelde tassen. Dat kan ik ook! Alleen doe ik het niet in beige, maar (eerst) in rood. Vorig jaar kreeg ik een grote voorraad weefwol, tapijtkwaliteit. Daar twee draden van op naalden 7, dat wordt wel stevig. 10 steken is genoeg voor de breedte van de bodem, 34 ribbels is lang genoeg. Rondom opnemen (eerst een naald bijgekocht, want ik had er 'maar' 4) en dan met behulp van het Aran truienboek en het huidige sixsoxpatroon (I love Gansey) een paar kabels gekozen. De zijkant wordt nu redelijk soepel, want daar kabelen steeds twee steken om elkaar heen. De voor- en achterkant is heel andere koek: twee om twee steken kabelen gaat wel, zeker met een steek er averecht tussen, maar 12 steken naast elkaar, 3 om 3 kabelen, dat is werkelijk een gevecht met de erg stoere draad.

As all the great designers are showing bulky cabled bags and purses this winter, I thought I should follow fashion for once and make my own. One look at my stash made me decide on this rug yarn, the Aran pattern book and the current sixsox pattern gave me the clues for the cables. Cabling double stranded rug wool on 7 mm needles... quite a struggle! But worth it, I think.

scarsockGelukkig is ook Sockwars II intussen begonnen, zodat ik kan afwisselen met een minder zwaar geschut: een soepele sok die naar iemand in Friesland moet, maar wel zo snel mogeijk natuurlijk ;-)
Een lekker snel patroon, lekkere merino op naalden 3,5. Eigenlijk is het een patroon voor één kleur, maar dan heb ik niet genoeg paars. Dan maar streepjes. Wat dat weer aan perspectieven opent; dit patroon in andere streepjes, dunnere, of met de rechte toeren net op een andere plek, of met de kleurwisseling net in een andere toer... Hou op, schei uit, ik kan wel aan de gang blijven!

Happily another fight started today, finally: Sock Wars II. I'm making a pair of comfy merino socks for my target, much more relaxing for my fingers, compared to the cabled ruggy bag. Trick for the stripes: rows 1&2 in purple, Rows 3&4 in white yarn. I think my target will be 'killed' next Monday, if TNT does cooperate. One cannot really count on timely delivery by our formerly national postal service, but we are keeping our vingers crossed (after finishing the woolly weapons of destruction, of course).

14 opmerkingen:

Tijm zei

Wat wordt die tas mooi zeg!!
Ben benieuwd of ik die persoon in Friesland ken,ik doe niet mee maar ken wel een paar breisters hier die het wel doen.
Knit woman, knit!!!!!!!!!

Linda zei

Your SockWars sock is gorgeous! How did you do that? I want to do it, please share your secret! I've already been killed. :-) Or at least notified to expect a package soon. What kind of yarn did you use? They are simply breathtaking, I really like them. Oh, and good luch with the assassination!

marion zei

mmmm ik ben erg benieuwd naar de tas....... Zet je op in je sockwar, ik duim voor je.......

yvonnep zei

Die tas wordt gaaf (en je weet het, hè, ze vragen er kapitalen voor). Je sok is beregaaf. En brei als een razende!

Serena zei

Geweldig gaaf zo'n rode kabeltas! Ik ben heel benieuwd hoe hij in zijn totaliteit wordt. Succes met de Sockwar

Rineke zei

Hee mooie sok! Ik moet me nog aanzetten tot sokken. En aan sockwars begin ik helemaal niet, ik voel de stress nu al (ze moeten af - snel!)

Ammerins zei

Hier een afwachtend slachtoffer :-S
Ik ben met de tweede sok begonnen. Door zwaaaaare buikgriep dit weekend alleen maar in bed gelegen, anders waren ze al af geweest... Hoop dat je mijn adres inmiddels hebt achterhaald... Dacht toch niet dat ik je dat ging geven toch, haha... ;-)

Vera zei

Ooooh een gebreide tas! Supermooi! Zou ik dat ook al kunnen, nu de sjaal af is. Mis het na 1 dag al om geen werkje meer te hebben liggen...de breiverslaving is zeker erfelijk ;-)

froukje zei

Prachtig die gebreide tas! En ja die sok: erg leuk zo met twee kleuren.

brigitte zei

Gave tas!

Monique zei

De tas wordt onwijs mooi! Ben erg benieuwd naar het eindresultaat.

Laat ik heel duidelijk zijn:
jij bent NIET mijn target. Ook nooit geweest, ook niet van degene die ik al uitgeschakeld heb.

So... be afraid, VERY afraid. You don't know what's coming, it won't be me....
(as I said before)....

José zei

Nee, intussen weet ik beter: de sokken van mijn aanvaller zijn afgemaakt door Marijke (ook met een M, bijna goed ;-) )
Ze moeten vandaag in de bus vallen, TNT zal vast zijn best doen...

Ammerins zei

Ojee, en als ze nou eerder komen dan je mijn sokken hebt gepost???

Er is nog hoop... ;-)
Ammerins

Monique zei

Ik heb Marijke gekilled, dus als jij haar target was, en ondertussen Ammerins hebt gekilled, zij háár sokken naar Canada heeft opgestuurd, dan hoef ik voorlopig nergens meer op te rekenen. Mijn assasin wordt deze week afgemaakt door Mombie uit Belgie, dus een hele europese lijn is bijna uitgeroeid....