dinsdag 11 december 2007

1, 2, 3, 4...

6682axDeze heb ik gisteren gekaard: een (hele!) ouessantvacht, donkerbruin.

This is yesterday's carding: one whole ouessant fleece.




6684xDeze heb ik gisteren gewassen en die is nu droog genoeg om gekaard te worden.

This one was washed yesterday and is now ready to be carded.




6685xDeze is net vanuit het bad, via de centrifuge naar het konijnenhok verhuisd. Mag buiten blijven tot het gaat regenen of donker wordt.

This one just emerged from the tub and will stay in the old rabbit cage until dark/next shower.

6686axEn deze ligt nu te weken, in de speciekuip onder de waterton (het heeft goed geregend de afgelopen tijd, dágen achter elkaar ruim twee speciekuipen vol in de ton bijgeregend!). Deze laatste is wel wat vervilt, maar de huidkant was zo heerlijk zacht en hij rook ongewassen al lekker, dus ik zie wel wat het wordt.

And here is the tub, with #4 soaking. This one is a bit felted, but felt so nice and smelled so good, that I think it will make a lovely yarn (vest, cardi, sweater, cap...?)

Het gaat snel zo, vachten wassen: speciekuip onder de regenton, kraan open, vacht erbij, kraan dicht, een dag laten staan. Vacht eruit, vies water eruit*, kraan open, vacht erin, vacht eruit, vacht in centrifuge, volgende vacht erin, vacht uit centrifuge en in konijnenhok. Centrifuge weer de garage in, ik ga wat anders doen. Vlak voor de bui of net na donker het konijnenhok naar binnen. Volgende dag: vacht uit konijnenhok in zak, een groot deel van de handelingen hierboven herhalen. 10 minuten werk per dag, als je het kaarden niet meetelt, dat gaat langer duren, net als het spinnen!

*klompen zijn hierbij veel handiger dan schoenen, heb ik ondervonden: het wordt dan nogal modderig in die hoek.

Washing and drying in a cycle: in and out of the tub and the spinner, then in the cage, one after another, takes only 10 minutes a day (apart from carding and spinning, of course, for which I am still looking for a few extra hours eac day)

4 opmerkingen:

triconette zei

Meid, het is een fabriekje... yvonnep

Irma zei

Heelijk zo'n resultaat. Schept orde en zet aan tot scheppen van mooie dingen!

Anoniem zei

Ik vind het er toch wel ingewikkeld uitzien. In ieder geval niets voor mij, maar ja in een huis zonder tuin is dit het ook niet gelemaal. Toch geniet ik van jouw lopende band.
annita

Anoniem zei

Ouessant vacht in de centrifuge? Heldhaftig, ik heb het nog niet aangedurfd, het scheelt wel heel veel droogtijd. Wassen gaat inderdaad lekker vlot in de teil, zeker als de hemel het water alvast bijvult. Vanmiddag ga ik weer een flinke slinger aan de kaardemolen geven om die bulk gewassen Ouessant weg te werken ;-)
Serena