maandag 11 februari 2008

0000-0001-0010...

binary hatEen nieuw spel: Hat Attack, gebaseerd op Sock Wars, maar uitgaand van de Geek knitters op Ravelry. Brei voor iemand een muts volgens vast patroon, stuur hem op voor je de muts ontvangt van degene die voor jou breit, etc. Wiskunde en breien blijkt weer eens een prima combinatie: het patroon bestaat uit 16 kabels, zo gerangschikt dat je, als de muts af is, van de ene kant naar de andere binaire code voor 0 tot en met 15 ziet. Op de foto: 0 tot en met 7. Voor de afwisseling heb ik er, als variant op wat facultatief in het patroon stond, op Fibonacci-afstanden ook nog wat lichte streepjes ingebreid.
De muts die voor mij is gebreid door Christiana wordt vandaag gepost in Milaan, de muts die ik brei voor Sarah is bijna af en kan dus straks richting Amerika.

Hat Attack, the latest geeky knitting game, is fast! My hat is almost finished, the hat that will finish me is on its way to me. The fun is that the cables are a binary code (0=no cable, 1=cable) and will form the binary code for 0 - 15 if the hat is 'read' from left to right.
Fibonacci stripes were added for a little extra zest.

Even later:
binary red dangerHij is wat kort geworden, maar precies volgens de voorschriften (proeflapje!, allerlei naalddiktes!) en wel erg mooi, al zeg ik het zelf. Jammer dat hij op reis moet. Hoewel, ik heb nog meer van dit garen...

An hour later (or two): Ready! Short, but exactly matching the pattern description (including swatching for gauge!). I think it is gorgeous, so now I'm wondering, if I made another one for myself, would I ever wear it? I hope Sarah will love/cherish/wear this one, anyway!

9 opmerkingen:

Knitaly zei

Your weapon is really wonderful!
Were I your victim I would smile before dying!

astrid zei

gweldige muts! goed dat je weer meedoet met het warspel. Succes: may the force be with you

Hannah zei

Mooie muts, inderdaad een beetje jammer om te moeten opsturen. Maar wie weet wat voor mooie muts jij terug krijgt.
Gelukkig heb je hem op tijd af! Veel succes verder in de strijd!

Lieke zei

oh, inderdaad zonde datie weg moet. Hij is echt heel mooi!

Rineke zei

Jee wat zijn die kleuren schitterend! (had ik toch mee moeten doen...)

Sarah zei

Ooh, shiny!
I'm very excited, even if the arrival of this lovely hat signals my demise. At least my head will be warm and stylishly attired in the afterlife. (Have I mentioned I'm a Chem/Math major with a computer science minor?).

Anoniem zei

Deze muts heeft alles...
Mooi ontwerp, mooie kleur wol, kortom helemaal top!
Groet,
Astrid

Anoniem zei

Is er een nederlandse beschrijving van de binaire muts? Dan ga ik hem breien voor mijn man die is wiskunde leraar. De muts is een aanvulling voor bij de moebiussjaal.
Groeten,Sytske

yvonnep zei

Prachtige muts José, mooi ontwerp, mooie wol en ja, staat je leuk. Jammer dattie weg moet. Hoop dat je er een hele leuke muts voor terugkrijgt.