maandag 18 februari 2008

Hoekie om...

de hoek omGauw even laten zien wat ik gisteren voor elkaar gekregen heb: met de kabels over de hiel de hoek om, van bovenaf. Het heeft wat kladpapier en denkwerk gekost, maar het is gelukt! Nu kan ik op de zijkant van de voet de kabel door laten lopen die van het been komt. Eigenlijk moest die stoppen onderaan de hiel en langs de voet als streepjes verder gaan, zoals rondom de spie. Vond ik niet leuk genoeg.

Het probleem was, dat alle beschrijvingen die ik voor een meegaande kabel kon vinden bij sokken hoorden die vanaf de teen gebreid worden. En dat bij dit patroon een gewone ronde hiel beschreven was.
Wat ik gedaan heb: bij de kleine hiel de 31 steken van de hielflap teruggebracht tot de 19 die na de ronde hiel over moesten blijven, door over de 7 centrale steken een rechte hiel te breien, ook tot er nog maar 19 steken over waren. Omdat de twee helften van de kabel dan te ver uit elkaar zouden komen liggen, heb ik tijdens het elke tweede toer minderen voor de spie, ook elke derde toer de steken vanaf beneden een steek omhoog laten kruisen. Nu, aan het eind van de spie, klopt het weer helemaal!

Kleingheidje onderweg: tot aan de hiel stonden de sokken met zijn tweeën 'en face' op twee rondbreinaalden. Vanaf de spie moesten ze 'en profiel' staan. Overzetten is niet nodig als je met vijf naalden per sok breit, maar nu was ik blij met een extra rondbreinaald die me hielp alles uit de knoop te halen.

This is what I managed yesterday: finding out (and executing) how to turn a heel (or two) and keep the cabling going around it, when knitting two socks on two circulars cuff down. The basic tricks are: decreasing for the turning of the heel as in a Dutch heel, only working over the 7 central stitches, and making the half cables travel up one stitch every third round while decreasing (every second round) for the gusset, so both halves meet at the end of the gusset and will be able to travel on together over the side of the foot!

9 opmerkingen:

Irma zei

knap hoor! vernieuwend...ga er een eigen sok om heen ontwerpen!!

Hannah zei

O, wat goed dat je dit voor elkaar hebt gekregen! Het ziet er indrukwekkend uit. Leuk om zo met ontwerpen bezig te zijn.

Rineke zei

goed gelukt! En fearless... Ik had waarschijnlijk of een ander patroon opgezocht of ze van af de teen gebreen. Maar dit geeft natuurlijk een bende voldoening.

annita zei

Wow, super, knap gedaan!!

Tijm zei

Ongelovelijk mooi en ongelovelijk knap!!!
Ga je het patroon nog voor ons uitschrijven??

Serena zei

Petje af hoor voor al dit denk en rekenwerk. Het ziet er goed uit!

melusine_tricote zei

These socks will be wonderful !

brigitte zei

Ziet er goed uit joh! helaas heb ik al een sok af, dus de tweede gaat ook maar op de 'gewone' manier.

astrid zei

fantastisch opgelost! gaat deze willie wortel van de sokken ook het recept uitschrijven?