vrijdag 9 mei 2008

Knoopjes, geen oogjes

scheringvlechtVoortgangsverslag: de schering afnemen ging prima, met behulp van een eetstokje (dat eigenlijk een spintol zou worden, maar nog op tafel lag) heb ik die ene kruising op de goede plaats gehouden, toen draadjes doorgehaald met een haaknaald en alles afgebonden. Dat hoeft niet strak, volgens het boek, maar blijkbaar wel iets strakker dan wat ik deed.

Taking the warp off the pins went smoothly, in spite of the one miscrossing and the fact the cross was in the middle of the middle set of pegs. Next time, I will bind the loops together a bit more tightly.

scheringbosjesStap voor stap met het boek ernaast (aan welke kant van wat moet ik, en waar moeten welke stukken van die lange streng?) alles toch nog op zijn plaats gekregen. Als je leest dat de draden tussen b en c niet meer moeten kruisen, bedoelen ze 'nergens kruisen', niet alleen van boven naar onder niet. Dat merkte ik bij het overzetten van het kruis naar achter. Dit linnen draait een beetje, dat is ook een handicap voor de nietsvermoedende beginner. Vermoeiend, maar wel leerzaam ;-)
Na nogal wat gehannes (houtje ertussen aan de ene kant, een op, een neer aan de andere kant) zat alles weer op de juiste volgorde en kon ik gaan opbomen. Nu alle 240 draden nog door de hevels en opnieuw door het riet, want deze doorrijg is natuurlijk maar een tussenstap. En dat allemaal voor een recht lapje!

Thanks to the second hand bookshop, I can practise every step in the process with pictures and explanatorial texts at hand. Still, I sometimes need some extra tricks that are not in the book (but I am inventive and I love a challenge every now and then, and I managed). I twisted too many threads, the linen itself is a bit twisty, too, but everything is in place now, waiting to be threaded through the heddles.

teddy in de zonTeddy wachtte intussen in de zon op zijn gezichtje (hij wacht nog steeds, trouwens, maar niet meer in de zon). Hij is in de was geweest met een paar wollen truien, niet gekrompen, maar wel opgefrist: ik had hem gevuld met vacht die alleen maar was uitgespoeld, dus eerst rook hij nogal naar schaap.

And this is Teddy, still waiting for a face, but sewn together and stuffed. He had his first bath today, together with a few wollen sweaters (time to put them in moth-free circumstances, summer being here now). He did not shrink, and he does not smell of sheep any more.

5 opmerkingen:

1972Galadriel zei

Pff..wat een werk voor wat linnen :) Maar Teddy is schattig geworden! Groetjes,Gala

astrid zei

is dat niet iets wat je met 2en moet doen? Of is dat wat je doet geen opbomen? Als je nog eens hulp nodig hebt, kom ik wel. Lijkt me leuk!

froukje zei

Jeminee!
Dan ben ik even een paar weken (nou ja maanden) niet aan het interactieve deel van bloggen toegekomen en dan ontwikkel jij je tot een soort super handwerk iets. WOW!

En dan is vervolgens dat beertje weer zo schattig en down to earth....

Ga je nog de Breiboekacademie starten? Zuid Nederlanf heeft nog geen Afstap en zo....

annita zei

Wat leuk, ik heb geen idee hoe weven echt gaat. ben benieuwd naar het vervolg.

yvonnep zei

Wat een lief beertje... en nu heb ik nog meer bewondering voor je rechte lapje.