maandag 9 juni 2008

Heet weekendje gehad

schoutGisteravond kwam ik moe, verbrand en zeer voldaan terug van een weekendje ambachten in het Eindhovense openluchtmuseum. Jammer genoeg was het niet heel erg druk, maar iedereen die er was, heeft zich fantastisch vermaakt, zowel de medewerkers/vrijwilligers/gasten als de bezoekers. Bijgaand plaatje is van de schout, die tijdens de modeshow mocht laten zien dat er in zijn tijd nog geen onderbroeken bestonden. Valt nog best mee, dat uitzicht, gelukkig.

I had a hot and tiring, but wonderful weekend at HOME, the museum in Eindhoven.This picture shows the bailiff of Endehoven, showing on the catwalk that mediaeval men did not yet wear underwear as we know it today.

vollers in actieVan zaterdag tegen de middag tot zondag eind van de middag werd de lakense stof gevold, waar we vorig jaar voor gesponnen hebben. De stank viel nog wel mee, zeker als je bedenkt dat er gestampt werd in een bak vol rotte urine, gemengd met warme boter. Alleen als je tijdens de lunch naast een voller zat, die net uit die bak kwam, was het minder fijn. Het komt niet vaak voor dat ik blij ben dat er iemand naast me een sigaret aansteekt, maar nu kwam het goed van pas.

It took almost two days to full 20 meters of woollen cloth (the so called 'laken'). Four fullers, two by two, trampled the laken in a tub filled with rotten urine and butter. Not very yummie, but not as smelly as I had expected (and feared), either.

laken spoelenAan het einde van de middag werd de lap op een kruiwagen naar de rivier gereden, waar de vollers niet wisten hoe snel ze het water in moesten komen. Ze hadden blijkbaar erg veel zin om de stof te spoelen, en fristen er zelf gelukkig ook wat van op.

At the end of day #2, the cloth was taken to the river to be rinsed. So were the fullers, who could use a bath, too! (Em, no, they walked, they were not taken there, no need for that, they were willing enough to jump into the water, after two days at almost 30C - in the shade, and they were in the sun).

Hier staan meer foto's/More pictures here

naaldbindingIk heb mezelf een souvenir van het weekend cadeau gedaan: een naaldbindnaald. Dertig jaar geleden heb ik daar een boekje over aangeschaft, laatst vond ik de toen gemaakte proeflapjes daar weer in terug en natuurlijk bedacht ik toen dat ik het eigenlijk wel beter wil leren. Ach ja, de dagen kunnen niet op, toch ;-) Vandaar, vandaag na het inhalen van wat huishoudelijke taken even buiten op de bank onder de parasol gedoken met wat draad, de nieuwe (oude, hoornen) naald en het boekje. Et voilá, het begint me te dagen hoe ik een buideltje kan gaan maken.

I bought myself a souvenir: an old horn needle for knotsless netting. As if I have too much time at hand and need a new hobby ;-) 30 years ago I tried my first plain loops, then put them away. They are still in the book I used then, and returning to the instructions turned out to be a good idea: now I can make myself a little purse.


En, o ja, de hoofddoek is toch echt een hoofddoek! Ik heb hem twee dagen met veel plezier gedragen en er veel complimenten voor gekregen. Dat vind ik dan toch raar, want het is in mijn ogen nog steeds gewoon een grauwe lap. Blijkbaar had ik het juiste gezelschap gekozen.

PS: the headscarf is really a headscarf, I wore it comfortably for two whole days and I even got lots of compliments for the thing!

1 opmerking:

MoniqueB. zei

Fijn om te lezen dat je hoofddoek toch goed was. Al het werk niet voor niets geweest.
Ben je na zo'n dag primitieven niet blij dat je 's avonds weer in je eigen bedje kan liggen?
het lijkt me wel geweldig om een keer te beleven, maar uiteindelijk ben ik toch wel blij met vooruitgang...