maandag 23 juni 2008

Ver weg in eigen land

achterhoekse luchtenTwee nachten in een tent in eigen land, dat kan werken als een echte vakantie! H en ik waren samen in de Achterhoek, een stukje Nederland dat ik nauwelijks ken, al kwam mijn vader er vandaan. We stonden aan de rand van de boomgaard van Boerderij 't Lankhof in Aalten, de plaats waar ook de de Farm & Country Fair dit weekend gehouden werd. Allebei beslist aan te raden, de boerderij voor meerdere gelegenheden, de fair voor een dagje (of twee) per jaar. Zaterdag kwamen we aan, werden welkom geheten met een heerlijke bak koffie en verrukkelijke koeken (handig, we kregen net trek!) en zochten een plekje met lekker veel uitzicht. Beetje rondgelummeld, familie gebeld die niet thuis bleek, dus geen familiebezoek gepleegd, boodschapje gedaan, spinnewiel afgepoetst (te dik in de olie gezet, ziet er nu wel schitterend uit), boekje gelezen, straatje gelopen, eten uit een pakje gegeten, tevreden het slaaptentje in.
De volgende ochtend, na 's nachts gehoord te hebben dat windmolens zoeven als het waait, maar toch heerlijk geslapen te hebben: op naar de Fair! Dom genoeg verkeerd gereden, al 'woonden' we maar zowat twee straten verderop, maar toch redelijk bijtijds aangekomen. Met nog zo'n 30 à 40 spinners in een bloedhete tent... Veel bekeken, vooral schapen natuurlijk, veel gekletst met medespinners en met standhouders, ook een beetje met publiek. Ik heb toch nog een vacht gekocht, ondanks mijn goede voornemens: een veelkleurig grijze shetlandvacht, heel lekker zacht! En een spinslinger die vast erg slecht is voor je polsen, maar leuk voor erbij. En friet natuurlijk, en een ijsje ;-)

DH and I spent a weekend in Aalten, in the province of Gelderland. We took our tent and had a lovely lazy time, visiting the Farm & Country Fair on Sunday and doing nothing the rest of the time.

Het beste plekjeToen kwam de bui! Het was heet en het waaide flink. In de verte verschenen wat wolken en het begon uitgebreid te donderen, terwijl de zon uitbundig bleef schijnen. Bij een paar mensen kwamen herinneringen naar boven van een aantal jaren geleden, toen een van de tenten de lucht in ging tijdens een storm... Ik ging toch met een paar andere spinsters 'even naar de Wollfabrik', twee tenten verderop. Buiten de woltent zaten toen nog wat spinsters lekker te spinnen. Aangekomen bij de Wollfabrik begon het nauwelijks merkbaar te druppelen, maar dat duurde maar even. Met vereende krachten lukte het net op tijd alle zeilen aan de zijkanten van de tent aan te brengen voor de bui losbarstte. Binnen een paar minuten lag er een paar centimeter water op de grond (buiten, gelukkig), zodat het veld in een moeras veranderde. Wel knus, met een man of wat opgesloten in een tent vol wol waar je af en toe wel even aan moet komen, omdat hij anders van de bank op de grond rolt, waar zich net een stroompje water vormt. Maar goed, opeens werd het weer licht, de regen stopte, de zon brak weer door en droogde in korte tijd al die riviertjes weer op. De ryelandschapen geloofden het toch nog niet helemaal en bleven voor de zekerheid nog maar even in hun vakantiehuisje.

The day started with blazing sunshine and a rather strong wind. Later clouds came in sight and thunder rolled endlessly, but the sun kept shining. Until all at once a few drops of rain proved to be the start of a downpoor I have not seen in this country before. It lasted for only 15 minutes, then the sun returned and dried everything. A few sheep did not believe that, and remained in their shed for safety.

being watchedEn voor ieder die bezorgd was over ons onderkomen: de tent stond er nog, droog en rechtop. Zelfs het gras was al zover opgedroogd dat we er gewoon op konden zitten om op te eten wat we onderweg bij de Chinees hadden gehaald!

Returning at our campsite we found our tent dry and upright, so all we had to do was grab plates and cutlery, and start eating the takeaway Chinese food we brought (delicious!)

8 opmerkingen:

Irma zei

Heerlijk, volgend jaar ben ik er ook !

brigitte zei

Het lijkt echt vakantie zo op de foto's.

annita zei

Heerlijk. Ik ontdek ook regelmatig hor mooi ons landje is door met de tent ergens heen te gaan waar ik normaal nooit kom. En ach, zo'n bui, daar kom je dan ook wel weer overheen.

Tijm zei

Leuk verslag en wat een on-Nederlandse lucht en toch ook weer wel oer-Nederlands.
Bijzondere dagen,leuk!

Lida zei

De fair was een aanrader en ik vind de omgeving daar echt top. Misschien blijven we volgende jaar ook wel een paar dagen

Judith zei

Hoi Josée,

Navraag bij Irma leerde me dat jíj het wel was bij de kraam van de Spinners (ik twijfelde, ik dacht je te herkennen van een foto op je blog ooit). Ik kocht een zakje viscose met angelina bij je, 25 gram, gewoon voor de heb. wet je vast niet meer, zoveel mensen, zoveel wensen :o)

Fair was super, volgend jaar wil ik weer.

Doeg,
Judith, ook kamperend in Aalten vorig weekend.

Judith zei

Hoi José,

Jahaaa, jij was het wel :o)

Dineke stond achter het linkerdeel, voor de kraam zat een vrouw met heel kort grijzig haar te spinnen (op een Louët volgens mij) en rechts acher de kraam stond jij (invallen?), middel/donkerblond niet heel kort haar, bril op. Toch?

Doeg,
Judith *volhoudertje*

Judith zei

Oeps, je was het niet? Hmmm, dan heb je wellicht een dubbelganger ;o)

Volgend jaar hebben 'we' Irma als mediator, zij kent ons beiden, dat 'herkent' een stuk makkelijker.

Leuk ontwerp hè, die spin-slinger? Ik heb hem ook laten liggen wegens verhoogd risico op pols-schade :o(

Doeg,
Judith