dinsdag 29 juli 2008

Stoer en stinken

wapendragerGeen groot nieuws op breigebied, al vordert mijn blauwe mouwloze zomervestje gestaag. Dat zal wel net af zijn als deze hete dagen voorbij zijn... Wel ander nieuws: er zat een paar dagen geleden een enorme mot tussen de Japanse wijnbessen. Eerst dacht ik dat het een berkentakje was, toen bedacht ik dat ik niet pas gesnoeid had, en ook geen berk, en dat de berken aan de andere kant van het huis staan. Beter kijken leverde de ontdekking dat het een mot was, een wapendrager, om precies te zijn. Gelukkig eten zulke grote motten geen wol! Ook geen Japanse wijnbessen trouwens. We eten daar zelf dagelijks van, er is ook al wat in de jam verdwenen, maar de beestjes gaan maar lekker ergens anders eten!

A buff tip was visiting us a few days ago. I am very happy this very big moth does not feed on animal fibers! It loves lime trees, the tree our village is famous for. No wonder it was here, big wonder why I never spotted one before.

Nog een waarneming: in november, als het zo koud is dat het spoelwater pijn doet aan je handen, kun je vachten ongestraft een paar dagen in de kuip buiten laten staan. Als het dertig graden is in de schaduw is dat bepaald niet aan te raden, want dan gaat het echt goor stinken! Maar na het spoelen en centrifugeren (ja, niet te kinderachtig, gewoon in de centrifuge met een lap erover tegen het ontsnappen) is het dan wel weer snel droog. Tip: binnenhalen vóór de volgende stortbui.

Another observation: in November I left my fleece standing outside in the tub for days when my hands ached from the cold, and nothing special happened. Now, with temperatures around 30C, I left one outside for a day because I was busy (working, has to be done as well sometimes) and was surpised by a carrion like cloud from the tub. Happily the same temperature guarantees fast drying of the stuff, once you got it out and spun dry. Now I only have to pay attention to fast appearing showers that would drench the whole lot again, in seconds!

4 opmerkingen:

yvonnep zei

jeetje, zo'n mot. indrukwekkend. ik moest wel lachen om je gedoe met de vachten. sorry. :-)

Anoniem zei

Deze post doet me denken aan een favoriete uitspraak van mijn man: "Wees een bink, zweet en stink!"...
Maar ik zal aan je denken als ik mijn vacht moet wassen..

Groet! Nadine (NadineT)

Serena zei

Stinken, ja - volgens sommige zelfs als het geen dagen staat. Met de warmte draagt de geur huizen verder. Ik hoorde een van mijn buren mopperen over die vreemde schapenlucht in de buurt ;-)

Lida zei

Motten ik ben er als de dood voor dat ze in mijn wol gaan zitten. Ik heb eens wol gekocht op MP en daar waren bolletjes bij die hadden allemaal gebroken draden. Gelukkig eet jouw mot geen wol;-)))