zondag 7 september 2008

12 x 5 = 60

celestineEen dodekaëder is een regelmatig twaalfvlak: twaalf vijfhoeken vormen ongeveer een bol. Gebruik je de vijf buitenlijnen van elke vijfhoek als basis voor een pyramide met vijf vlakken, dan krijg je dus een bolachtig ding met 12 punten, die alletwaalf uit vijf driehoeken bestaan. Het patroon heet Celestine, omdat je er een ster in kunt zien. Vul je hem niet strak genoeg op, dan lijkt het een twaalfborstig monster, brei je meer toeren tussen de minderingen, dan worden de punten langer en dus, nou ja, stel het je maar voor.

Ik gebruik hier een sokkengaren (Hobby van Phildar) op naalden 2, zodat het een goed dicht breisel wordt, handig bij strak vullen. Het streeppatroon van het garen is net iets langer dan de hoeveelheid garen die per punt nodig is, zodat de strepen op opeenvolgende punten iets verschuiven. Ook bij dit patroon bedenk ik tijdens het breien weer veel te veel variaties om ooit uit te kunnen voeren.

This is Celestine, a dodecahedron in (in this case) sock yarn. If you do not stuff it tightly, it will look like a twelvebooble (I saw one made in cream and brown...), the color combinations and pattern alterations coming up in my head while knitting this are endless, again.

5 opmerkingen:

Creative Chaos zei

Pffff dat ziet er ingewikkeld uit ! Wel hardstikke mooi !!
Patti xx

Serena zei

Iedere versie die ik zie, vind ik bijzonder. Wat een kleur / strepend garen kan bijdragen aan een patroon. Ik wil hem zelf ook eens breien, al lijkt het me wel ingewikkeld hoor...

annita zei

Wat wordt hij leuk!!

Anoniem zei

Leuk! Enne... wie mag er mee spelen als ie af is?
Groetjes,
Astrid

froukje zei

Hoed: erg decadent(durf je die op te doen?); Shawl: tof!; decadinges: heb meteen het patroon uitgedraaid, leuk!