maandag 13 oktober 2008

kleur

Nog beloofd: meer over het spinweekend. Ik had nog niet laten zien dat ik nog wat gekocht had, bij Amanda...

During our spinning weekend I did some shopping in Amanda's shop: I bought real silk and soy bean silk.

zijde met kleurtjessilkcap7502ax

Twee porties zijde, de ene spinklaar om zo stukjes uit te plukken, de andere als cap, mutsje. Je haalt van zo'n mutsje steeds een dun laagje los, maakt in het midden daarvan een gat, trekt er dan een steeds grotere cirkel van, tot de rand dun genoeg is naar je zin. Doorbreken, oprollen en spinnen maar weer.

Two kinds of silk: rainbow colored tops and a blue cap. The cap needs a peculiar handling: peel a small layer off, tear a hole in it, pull the 'hanky' wider and wider until there is a thin enough tape left (all edges, that is) to start spinning with. Roll that into a ball and start spinning...

soyaSoyazijde, ik weet niet van welk deel van de plant gemaakt, maar erg zacht en prachtig glanzend. Vreemde vezels, kort, glad, breekbaar, die toch heerlijk spinnen. Ik probeerde er een en ander mee uit, zie hieronder.

Soy bean silk, a soft, shiny, short and slippery fiber that spins up surprisingly easy.



soyawolsoyawol

Links wat van de soya met zichzelf getwijnd (3-draads) en met donkere wol die nog op een van mijn spoeltjes zat (2-draads). Rechts eerst gekaard met de witte wol die het dichtst voor het grijpen stond: kempisch heideschaap dat nog lag te drogen na zijn spoelbeurt. Wel aardig kleurverloop, maar geen combinatie met deze zijdezachte soya, vanwege de harige kriebelvezels.

De speurtocht gaat door!

Left: soy bean silk alone and plied with dark wool, right: carded with too hairy wool before spinning. Experiments are OK, real results to be obtained.

4 opmerkingen:

yvonnep zei

die soja met die kriebel ziet er als je 't niet vergroot wel heel erg mooi uit met eenmooie glans. Pas als je het grootmaakt zie je de friemeltjes. Mooi experiment!

annita zei

Ik heb ook met soja gesponnen. Het spint lekker, vind ik. Ik heb er een sjaal van gemaakt, maar mijn dochter heeft hem al ingepikt voordat ik er een foto van had gemaakt. Ik vind de combinaties de je hebt gemaakt er wel spannend uit zien.

Ammerins zei

Wat mooi allemaal! Ik ben sinds kort ook aan het spinnen geslagen en wil nu alles tegelijk... errug verslavend zeg! Pas maar op daar op de handwerkbeurs, haha...

MoniqueB. zei

Wat een mooie kleuren heb je! De blauw met wit is geweldig. je hebt het heel goed uitgelegd, maar ik snap nog niet helemaal hoe het werkt met het verwerken van de strengen.
Veel spinplezier!