maandag 15 juni 2009

Monnikenmat

schering of inslagEen paar jaar (zo lang al!) geleden kreeg ik dit bij mijn grote weefgetouw, al geschoren en verdeeld over de verdeler. Al die tijd lag het te wachten op een toepassing, ook omdat degenen die het weten konden me vertelden dat dit typisch inslaggaren was. Maar ja, het was al opgemaakt als schering en ik had nu zin om te weven. En vóór mijn scheerplank (ook halfvol, met een andere schering) lag dit, dus dit wordt nu een badmat.

weefpatroonUit het grote groene weefboek (honderden patronen voor vier schachten) haalde ik het patroon van de monk's belt. Een van de vele 'monk's belts', maar een van de weinige zonder linnenbinding tussen de patrooninslagen, wat goed past voor wat ik van plan ben: de schering laten bestaan uit bosjes van zo'n draad of zes, de inslag met vrij dik katoenen garen. Het inrijgen in de hevels is bijna klaar (één foutje, niet dramatisch, laat ik zitten, nadat ik in het begin al een hoop uitgehaald had omdat ik vier draden had overgeslagen).

This warp has been waiting to be used from the day I received my floor loom. I once asked other weavers whether they thought this was warp or weft yarn, and they all thought it was weft, but this lot was already prepared to become a warp, so I am now threading it to become a bathroom math. Using strands of yarn per eyelet instead of separate threads, and rather thick cotton yarn for the weft. Pattern: Monk's belt (treadling # V in the picture)

3 opmerkingen:

Serena zei

Dit klinkt heel spannend José! Ik ben heel benieuwd hoe jouw badmat gaat worden. Bij mij staat het weven even stil ... komt wel weer :-)

yvonnep zei

Meid, weven lijkt me toch zo ingewikkeld...ben ook benieuwd naar het eindresultaat.

petra zei

Ben heel benieuw hoe het gaat worden, het ziet er spannend uit. Het lijkt me zo leuk om ooit nog eens te leren weven.

Groetjes Petra