zondag 31 januari 2010

Spitsmuts

spitsmuts8204Aanstaande zaterdag is er een breimiddag in het 'Brijksmuseum'. Gelukkig was ik op tijd met aanmelden, want het lijkt me niet alleen heel leuk, maar ook erg interessant. We gaan namelijk een muts breien, naar voorbeeld van een muts uit de collectie van het Rijksmuseum. De muts is gevonden op Spitsbergen en hield ooit het hoofd warm van een walvisvaarder of van iemand die in de walvisverwerking werkte. Toen ik de foto's zag, wilde ik meteen proberen of dat zonder geschreven patroon ook kan. Dat moet haast wel, want ik kan me niet voorstellen dat de breiers (hebben de stoere harpoeniers zelf gebreid? Geen idee.) met een patroonboekje onder de arm aan boord gingen - als ze al konden lezen. Maar goed, ze hadden vast nog geen rondbreinaalden, dus ik heb een set stevige dubbelpunters gepakt en een bol stevige wol, en ik ben van start gegaan. Het begint al op een muts te lijken, maar dat rare puntje bovenop was niet expres. Ketelbinkie's eerste mutsje ;-)

Next Saturday a group of knitters will meet in het Rijksmuseum in Amsterdam, for a lecture and an afternoon of knitting. We will knit a cap like the ones that were found on Spitsbergen, left there by the whalehunters in the 17th century. This is my first try to make one, without the pattern, because I could not wait, of course, till Saturday.

2 opmerkingen:

annita zei

spannend!!

Berti zei

hee, een top down muts! hoe doe je dat dan?