vrijdag 12 februari 2010

Walviscloche

spitsmuts8223Afgelopen zaterdag was het bal bij het Rijksmuseum, voor die gelegenheid omgedoopt in 'Brijksmuseum', waar zo'n 150 breisters (en 2 breiers) de naalden lieten tikken om op ouderwetsche wijze walvisvaardersmutsen te breien. Als je goed je best deed, kon je het tikken duidelijk horen, maar dan moest je wel filteren, want het geluid van 150 stemmen is natuurlijk nog duidelijker! Omdat ik het patroon niet goed gelezen had, heb ik iets doms gedaan bij de oren. Toch gewoon doorgebreid, dus later vrij veel uitgehaald en dat stuk opnieuw gedaan. Ook niet volgens patroon, maar zoals ik het wilde. Intussen ben ik een aardig stukje voorbij de rand, zodat ik de muts kan passen. Op de een of andere manier lijk ik daarmee nog niet erg op een walvisvaarder, geloof ik, maar de muts wordt wel grappig. En natuurlijk komen er weer allerlei ideeën boven voor vervolgmutsen...O ja, hij lijkt wel groot, maar hij vilt vast nog in de goede maat!

Last Saturday 150 knitters came together at the Rijksmuseum in Amsterdam. Imagine the noise sounds! 150 times 5 needles clicking, 150 eager knitters (mostly women) chattering about their yarn, the pattern, the exhibition, their journey to Amsterdam, teacups being placed upon their saucers... I think each and everyone had a great time, though there was a lot of press present, chasing us like an almost extinct species that had to be recorded before it was too late. Of course, we took our work home afterwards, to mend mistakes and to finish our caps. I already did the first, am now working on the latter, but I do not think I will be recognized as a whale hunter when I am wearing this cap! After I felt it to size, that is.

2 opmerkingen:

Jeannette zei

Kek modelleke!

Dominique zei

leuk initiatief - 150 breisters samenbrengen om een 'walvismuts' te breien...