maandag 15 maart 2010

Contrast

Afgelopen vrijdag opende de nieuwe tentoonstelling 'Kraakhelder' in het Tilburgse Textielmuseum. Een verzameling theedoeken en ander huishoudtextiel in een overzicht van 1900 tot nu. Niet heel uitgebreid - ik had wel meer willen zien over het onderhoud, dat verwachtte ik ook met zo'n titel, en over het opbergen: nu stond er één kast met een paar stapeltjes, niks over opgerold bewaren, wit houden van de stof, afwisselend gebruiken of juist niet - maar ja, je beperken tot een kein gebied is ook al een kunst, natuurlijk. Dat is hier wel goed gelukt. En je mocht nergens aankomen! De heerlijkst uitziende wollen dekens waren volledig onbeaaibaar, bij de hedendaagse theedoeken en dekbedhoezen rende de suppoost van bezoekster naar bezoekster om steeds maar te herhalen dat je je handen thuis moest houden. Over onderdrukken van reflexen gesproken ;-)

stoffenspektakel8252Nee, dan het Stoffenspektakel in Eindhoven, gisteren! Duizenden vrouwen en anderhalve man liepen door de gangen waar op marktkramen honderdduizenden lapjes en rollen stof lagen, en iedereen kwam overal aan. En dat mocht daar! Natuurlijk was het de bedoeling dat je een en ander kocht van al dat lekkers, en dat heb ik ook gedaan: twee keer katoen en een keer zijde voor blouses, en een lap linnen voor een broek. Het ruitje onderaan de stapel zie ik me in geen enkele vorm dragen, maar het was zo lekker zacht dat ik mezelf vertelde dat ik het vast nog wel eens ergens voor ga gebruiken.
Samen met de buit van een paar weken geleden ligt dit alles nu op verwerking te wachten, duidelijk in het zicht voor de inspiratie, zie de foto onderaan. In de dozen waar het op ligt... zit nog stof die ik al had. Inderdaad: ik verveel me niet snel :-D

stoffenstapels8255Last Friday and yesterday brought me two very different fabric expierences. On Friday I attended the opening of a new exhibition in the Tilburg Textile Museum, were even the softest looking blankets were not to be touched. Yesterday I immersed myself in endless lengths of cloth at the Stoffenspektakel, where each and everyone were invited to touch everyting! Loved it, and I knew it before, so I cleaned and oiled my sewing machine on Saturday, cleared away the pile of 'little things that have to be mended some day' and am now pondering on where to start...

3 opmerkingen:

Dominique zei

de lapjes zien er inderdaad verleidelijk uit... gelukkig kan ik niet naaien!

Jantiene zei

Gelukkig kan je in het TextielLab van het Textielmuseum wel textiel aanraken! En in de bibliotheek van het Textielmuseum vind je veel boeken over het opbergen en wassen van textiel, van het verleden tot nu. Openingstijden bibliotheek: dinsdag tot en met donderdag van 13:00 - 17:00

petra zei

Je had een echt textiel weekend, heerlijk!
En wat fijn dat je op de markt overal aan mocht komen ;-)
Mooie stoffen heb je gekocht, ben benieuwd wat je ervan gaat maken.

Groetjes Petra