maandag 28 februari 2011

Warme dingen

Ik heb nog steeds/alweer vanalles onderhanden. Even een snelle blik op de activiteiten, voor ik weer wat anders ga doen:

vier blokjes_8745Gisteren in een opwelling weer aan een blokjesdeken begonnen. Volgens het patroon kunnen er 7 lapjes uit een bol garen, maar dat bleek over dunner garen te gaan. Dit wordt dus een dikke deken en ik zal nog flink wat bollen uit mijn voorraad moeten toveren voor het genoeg is, maar het gaat wel heel snel. Heb ik al eens gezegd dat blokken haken verslavend is?

7cmpolswarmers_8742In de herfst sprak ik Ies, die vertelde dat haar polsen last hadden van de kou. Dus begon ik welgemoed een hoeveelheid merino met nylon te mengen, voor polswarmers die bij haar type passen. Steeds een pluk oranje, dan een pluk groen, afgewisseld. Van de spoel enkeldraads een bol gewikkeld, die van binnen- en van buitenaf afgewikkeld om tweedraads te twijnen. Het resultaat weer op een bol gewikkeld en die bol van binnen- en van buitenaf tegelijk aan het breien voor twee even lange polswarmers zonder te hoeven tellen. Dun gesponnen en met een dunne naald aan het breien, langzaamaan dus. Hopelijk zijn ze voor het einde van de winter af.

mutsen_8722Ik had nog restgaren liggen van twee truien. Rekbare rib past altijd, dus snel even twee ribmutsen gebreid. De zwarte is voor mij, de groene voor Huug.




fietshandschoen_8744En een snel klein project uit 'Brioche knitting', het grote patentsteekboek van Nancy Marchant. Fietshandschoenen, wel met dunner garen en dus meer steken dan in het boek (wanneer leer ik eens het juiste garen en de juiste naalden te pakken, zodat ik een patroon niet hoef aan te passen?) maar vanwege het tweekleurige patensteekgedoe wel lekker soepel en warm.

Geen opmerkingen: