zondag 24 juli 2011

Tour de Fleece 2011

2011tdFcompleet8981

Tour de Fleece? Ja, elke dag dat er tijdens de Tour de France gefietst wordt, spinnen er wereldwijd mensen aan zelfopgelegde opdrachten. Op rustdagen spin je niet, tijdens de klim naar de Alpe d'Huez doe je iets wat je moeilijk vindt. Ik nam me voor om eindelijk de rest van de bleu du Mainevacht op te spinnen, waar ik al lang geleden aan begon en die grotendeels al in een sjaal is veranderd. Dat ging niet door. Ik heb wel veel tijd besteed aan het heel dun spinnen van een merino-zijdemix (blauw, nog op de klos) en met mijn moswolt, begin deze maand gekocht via Marktplaats, hoera!, gespeeld: de witte kluwens vooraan, met wit en met bruin dun garen getwijnd, heb ik er als eerste op gesponnen, daarna heb ik een doosje bontgekleurde wol, die ik in een uitwisseling gekregen had, door de kaardemolen gedraaid en heb ik daar een bonte draad van gesponnen. Een draad dik en onregelmatig, een draad dun en regelmatig, en die samen getwijnd. De dag van de Alpe d'Huez zou ik met de takhli aan de slag, het kleine spintolletje in het kommetje. Daar heb ik dus wel wat op gesponnen (bruine katoen, zit er nog op), maar weinig. De bonte mix lag zo naar me te lonken dat die voorrang kreeg.

Al met al dus best veel gedaan de afgelopen weken, al heb ik wat meer rustdagen genomen dan de renners.

From top to bottom, results of my Tour de Fleece activiteis:
275 grams/425 meters of rainbow yarn; one bobbin of merino/silk, very thin; hardly any cotton on my takhli; experiments with irregularly spun ouessant (spun on my new wheel, a moswolt).

Geen opmerkingen: